martes, 17 de julio de 2012

FELIX RODRIGUEZ DE LA FUENTE SAFARI AFRICA ORIENTAL 1972 EN SUPER 8 MM: RESTAURADO Y DIGITALIZADO EN HD

Texto y Fotos: José Manuel Serrano Esparza. LHSA
ENGLISH
En 1972, dos años antes del rodaje de los primeros capítulos de la mítica serie El Hombre y la Tierra dedicados a la Fauna Venezolana (Los Yanomamos Un Pueblo de la Selva, En Busca de los Indios del Orinoco, Mi Amiga La Nutria, El Edén Perdido, La Montaña Sagrada, El Mundo del Jaguar, Operación Anaconda, y otros), Félix Rodríguez de la Fuente viajó al Africa Oriental (Kenya, Tanzania y Uganda), rodando uno de los más emotivos, entrañables y simbólicos documentales de su vida: SAFARI.


UN TESORO A PUNTO DE PERDERSE
Han pasado 40 años desde que el Maestro Félix (máximo referente mundial cualitativo en la historia de los documentales sobre Fauna junto con el británico David Attenborough) realizó esta maravillosa producción, financiada por Armendáriz Producciones Cinematográficas y rodada con película Kodak Eastmancolor Type 5247 de 35 mm y cámara Arriflex IIC con objetivo zoom Angenieux 25-250 mm f/3.2. 

Safari, filmada en Kenya (Reserva de Amboseli, Reserva de Mara Masai en la región del Serengueti y Región de Tsavo), Tanzania (Zona de Conservación de Ngorongoro y cráter del mismo, Parque Nacional del Kilimanjaro, Lago Manyara al este del Rift) y Uganda (Parque Murchison en las orillas del Nilo Victoria, Gran Valle del Rift, Lago Victoria, Lago Alberto - en la frontera con el antiguo Congo Belga o Zaire-) y repleta de maravillosas imágenes en que aparece una amplia gama de especies muy representativas de la fauna africana, todo ello comentado con la inefable voz, pasión, conocimiento y convicción en todo lo que decía del legendario y añorado Félix Rodríguez de la Fuente.

Pero debido a que a mediados de los años setenta no existían todavía los reproductores de video doméstico en formato Beta y VHS, Safari fue comercializado mediante copias en bobinas Kodak Ektachrome 160 Type A de Super 8 mm (realizadas a partir del master original Kodak Eastmancolor Type 5247 de 35 mm expuesto en Africa Oriental con cámara Arriflex IIC y película Eastmancolor Type 5247 a ISO 64 con filtros luz día Kodak Wratten Gelatine 85, 85N3 y 85N6 instalados sobre el zoom Angenieux 25-250 mm f/3.2, dependiendo de las aperturas de diafragma utilizadas),


que fueron las que se pusieron a la venta al público hace cuatro décadas para su visionado doméstico, y que tienen el inconveniente de que a diferencia de la imbatible Kodachrome 40 de Super 8 mm, el paso de los años la degrada notablemente en diferentes vertientes, lo cual no ha sido excepción en las muy pocas bobinas de Super 8 mm de Safari que existen todavía, la inmensa mayoría de las cuales se hallan en muy mal estado de conservación y aquejadas de los siguientes defectos:

- Abundante presencia de arañazos.

-  Zonas melladas.

- Decoloración.

- Cantidades masivas de polvo adherido en muchos de los fotogramas.

- Pérdida de contraste.

- Disminución de la nitidez.

- Constante dificultad para manejar el metraje de la bobina ( las más veces quebradizo, con el riesgo permanente de rotura de tramos de película, debido al efecto vinagre con subsiguiente descomposición del triacetato de celulosa de que está hecha la emulsión).

- Pérdida de precisión cromática.

- Bleaching y fading de película fruto de recalentamiento de la emulsión al ser proyectada muchas veces durante años con proyectores de Super 8 mm con lámparas halógenas de potencias entre 50 y 250 W.

- Alabeamiento en muchos tramos de película, lo cual dificulta el escaneo de los fotogramas.

- Orificios en diferentes frames provocados por temperaturas muy altas alcanzadas en zonas concretas de la emulsión al atascarse ésta a veces en la compuerta de transporte de película del proyector.

- Falta de uniformidad lumínica en un elevado procentaje de fotogramas, con viñeteado muy visible.

- Tramos de película adheridos por el paso del tiempo, con riesgo de rotura al intentar separarlos.


EN BUSCA DE LA PRESERVACIÓN DE UNA JOYA DOCUMENTAL FAUNÍSTICA AFRICANA CON LA IMPRONTA DE FÉLIX
Tras varios años de búsqueda, elrectanguloenlamano.blogspot.com pudo encontrar un total de tres películas Safari Kenya, Tanzania, Uganda 1972 de Félix Rodríguez de la Fuente, dos de ellas en muy mal estado de conservación y presencia masiva de tonalidad rojiza, y una tercera en estado aceptable (incluso su caja está como nueva), con cierta merma cromática producto del paso de los años, pero que mantenía todavía - si bien con el contraste bastante reducido y la inevitable presencia de tonalidad rojiza - la gama de colores del master original Kodak Eastmancolor de 35 mm de Safari, expuesto a ISO 80/21º luz día y filtro Kodak Wratten Gelatin 85A por Arturo Olmo, operador de cámara y director de fotografía de Safari.




Ni que decir tiene que esta copia de Safari que elegimos para intentar digitalizar, restaurar y en definitiva salvar, adolecía también en mayor o menor medida de todos los defectos inherentes a este tipo de película de Super 8 mm que se desarrollan con el paso del tiempo tras su exposición y revelado, y que ha hecho hasta ahora que los escasos y muy breves fragmentos existentes de este excelente documental en color hayan sido en blanco y negro, ya que la policromía original se había perdido casi en su totalidad.

Proyectar la película con un proyector sonoro de Super 8 mm (Safari incluye sonido magnético de muy alta calidad con la voz de Félix y los diferentes ruidos de ambiente así como los generados por distintos animales del Africa Oriental) para tratar de evaluar con mayor profundidad el estado de conservación de la película y las posibilidades de salvación digital de la misma, nos pareció muy arriesgado (había algunos tramos quebradizos de emulsión a punto de romperse), por lo que llevamos la copia a una empresa con gran experiencia en la digitalización profesional de formatos pequeños, que nos confirmó que aunque por los pelos, la película podía ser salvada mediante digitalización HD de máxima calidad, fotograma a fotograma, tratando de restaurar en la medida de lo posible los colores y contraste originales, así como de suprimir al 100% el flicker (parpadeo típico típico de las digitalizaciones de baja calidad realizadas mediante grabación con cámara de video digital de películas de Super 8 mm proyectadas en pantalla).

Des este modo se realizó de modo artesanal, fotograma a fotograma, y con máxima planeidad de película, la digitalización integral HD de Safari, basada en una restauración total (previa limpieza y eliminación del polvo que afectaba a buena parte del metraje) a 24 fps, con notable recuperación de los colores originales, gran mejora de definición y contraste, optimización de la saturación del color, mayor precisión cromática RGB en zonas high key y low key, etc, todo ello mediante el uso de equipo muy profesional de escaneo HD a velocidad muy lenta, obteniendo la máxima información posible, mediante sensor de tres CCD próximo a las 900 líneas de TV de resolución, con excelente precisión de enfoque y uniformidad de iluminación de imagen, tanto en el centro como en los bordes y esquinas de todos y cada uno de los fotogramas, gracias en gran medida a las ópticas high end de altísima definición y a la digitalización directa sobre la misma emulsión.

Así se llegó a la digitalización, tras muchas horas de esfuerzo por parte de un gran profesional con amplia experiencia, volcándose toda la película Safari restaurada y digitalizada en formato HD desde un muy potente ordenador a un disco DVD de alta calidad, cuya visualización por vez primera en un televisor Sony Bravia de HD de 32 pulgadas, con presencia de varios entusiastas de Félix Rodríguez de la Fuente con muchas décadas de fidelidad, constituyó un verdadero deleite, viviéndose momentos de gran emoción y recuerdo hacia la figura del gran Félix Rodríguez de la Fuente, cuya obra, 32 años después de su muerte, sigue muy viva.



Félix Rodríguez de la Fuente avanza en un Toyota Land Cruiser FJ55 a través de la sabana de la Reserva de Ngorongoro (Tanzania) con su guía y amigo Wacamba Kaloloy, rodeados por  miles de animales de las más variadas especies. 

Este extraordinario vehículo todoterreno era en 1972 el más versátil existente, y entre sus especificaciones destacaban: 125 C.V de fuerza a 3600 rpm, transmisión de tres velocidades, tracción a las cuatro ruedas, un muy fiable motor delantero 3.9 litros de 6 cilindros en línea, muy robustos muelles de hoja semielíptica, frenos de tambor hidráulicos en las cuatro ruedas, y un tren de transmisión virtualmente indestructible.

Primer plano de Félix Rodríguez de la Fuente y el guía Wacamba Kaloloy observando la inmensa fauna africana de la Reserva del Ngorongoro (Tanzania) desde el Toyota Land Cruiser FJ55.

Dos cebras bebiendo agua en una charca del Cráter del Ngorongoro (Tanzania).

Rebaño de ñus en la sabana de la Reserva Natural del Cráter del Ngorongoro (Tanzania).

Eland, el más grande de los antílopes africanos, avanzando majestuoso a través de la sabana del Cráter del Ngorongoro.

Rinoceronte hembra y su cría en el Cráter del Ngorongoro, con varios ñus visibles al fondo.

Arturo Olmo filma a la rinoceronte hembra y su cría desde una distancia muy corta. El paquidermo adopta una posición defensiva previa al ataque, que indica al operador de cámara, a Félix Rodríguez de la Fuente y a Wacamba Kaloloy que no deben acercarse más, si bien la presencia de El Maestro inhibe cualquier posible ataque.

Flamencos en el Lago de Nakuru (Kenya), ubicado en el Gran Valle del Rift, y donde a veces se dan cita hasta dos millones de estas aves. Del total de flamencos existentes en el mundo, la mitad se hallan bien en las zonas del Rift de Kenya o en las de Tanzania.

Jirafas avanzando a través de la sabana del Serengueti (Tanzania), siempre inquietas y pendientes de la presencia del león, que es su gran depredador.

Inicio de la parada nupcial del león en la Reserva del Serengueti (Tanzania). Félix Rodríguez de la Fuente fue uno de los primeros naturalistas a nivel mundial en filmar la vida íntima de estos felinos y el pionero en el uso del formato cinematográfico de 35 mm para tal menester.

Fase final de la parada nupcial del león en la Reserva del Serengueti (Tanzania).

Durante la filmación del documental Safari, la perseverancia y tesón sin límites de Félix Rodríguez de la Fuente le permitieron adentrarse en la vida familiar de los leones durante las primeras semanas tras el alumbramiento de los cachorros, lo cual fue otra más de las primicias mundiales ofrecidas por esta maravillosa producción.

Leona descansando sobre un árbol en el bosque del Lago Manyara (Kenya). Félix Rodríguez de la Fuente documentó también por vez primera el hecho singular protagonizado por los leones ubicados en las proximidades de este gran lago, que son los únicos de su especie que suben frecuentemente a los árboles y pasan el día sobre ellos, tanto para protegerse de los mosquitos como para evitar el ataque en grupo de los potentísimos búfalos cafres de hasta una tonelada de peso, sus mayores enemigos, a los que cazan durante la noche, pero que son los dominadores de su hábitat durante las horas de luz día. 

Primer plano de leona durmiendo sobre un árbol del bosque del Lago Manyara (Kenya). Félix Rodríguez de la Fuente, el operador de cámara y director de fotografía Arturo Olmo y el guía Wacamba Kaloloy se acercaron muchísimo, a pie, hasta una distancia de tres metros, para rodar estas imágenes inéditas.

La leona subida al árbol oye aproximarse a los tres hombres y se pone algo en guardia, mirándoles fijamente y enseñando sus dientes, pero una vez más, la presencia de Félix, que sabe perfectamente que el felino se halla comido y en estado de semiletargo, inhibe cualquier ataque.

Tras detectar la presencia de El Maestro y constatar que ninguno de los tres hombres tiene intención de hacerla daño, la leona subida al árbol del bosque del Lago Manyara retoma su descanso.

Quizá el momento de mayor peligro durante todo el rodaje de Safari en el Africa Oriental en 1972. El Toyota Land Cruiser FJ55 en el que viajan Félix Rodríguez de la Fuente, Arturo Olmo y Wacamba Kaloloy se aproxima a una manada de búfalos cafres (algunos de ellos de hasta 1.000 kg de peso y capaces de matar a un león adulto con sólo un testarazo). La distancia del vehículo a los bóvidos -salvajes a más no poder y con mal carácter- es muy corta. Mientras Arturo Olmo filma la escena, un enorme macho dominante mira fijamente a los tres hombres y emite un sonido de alerta.

Los integrantes del grupo de búfalos cafres (Syncerus caffer) oyen el sonido y toda la manada se pone en guardia, con dos enormes macho dominantes que se sitúan en posición central defensiva previa a ataque preventivo. El contexto es de máximo riesgo, ya que pese a su enorme tamaño y peso, son capaces de alcanzar hasta los 60 km/h en carrera, por lo que podrían volcar el jeep Toyota con facilidad y matar a sus ocupantes.

El macho dominante más fuerte mira fijamente a los tres hombres, en especial a Félix Rodríguez de la Fuente, identificado por el enorme búfalo cafre como jefe del grupo humano. La sangre fría y profundísimo conocimiento de El Maestro, que se muestra tranquilo en todo momento, resulta una vez más decisiva, y cuando la manada de búfalos se percata de que ninguno de los tres hombres supone una amenaza para ellos, vuelve la calma.

Simba, un enorme y muy famoso león africano, profundamente admirado por Félix Rodríguez de la Fuente. La aparición de este gigantesco felino en pantalla constituye uno de los momentos más espectaculares e inolvidables de Safari.

Un guepardo de la Reserva Masai del Amboseli (Kenya), cerca del Kilimanjaro, acaba de localizar en la distancia a una gacela de Thomson, capaz de correr a 80 km por hora, y a la que intentará dar caza.

El guepardo, capaz de alcanzar una velocidad de 114 km/h, es el animal más veloz de la Tierra, y tras una rapidísima carrera, ha conseguido cazar a la gacela de Thomson.

Cataratas de Murchison, a través de las cuales el río Nilo Victoria se precipita hacia el Lago Alberto, todo ello en territorio de Uganda.

Otra imagen de las Cataratas de Murchison (Uganda), uno de los más bellos parajes de toda Africa.

Imagen mostrando detalle del enorme volumen y fuerza del agua de las Cataratas de Murchison (Uganda), cuyo sonido atronador resuena por toda su zona adyacente.

Vista panorámica de las Cataratas de Murchison (Uganda) al fondo, filmadas desde el río Nilo Victoria por el operador de cámara y director de fotografía Arturo Olmo, que viaja con Félix a bordo de una barca fluvial.

Gigantesco hipopótamo de cuatro mil kilos de peso saliendo de las aguas del río Nilo Victoria (Uganda), que posee una de las mayores colonias existentes en el mundo de estos paquidermos.

Preciosas aves zancudas de pico naranja junto al cauce del río Nilo Victoria (Uganda), un auténtico paraíso para cualquier amante de la ornitología.

Garza Goliath (Ardea goliath), la más grande de las ardeidas ciconiformes y una de las aves más representativas y exóticas de la zona del río Nilo Victoria.

El río Nilo Victoria, en su tramo comprendido entre las Cataratas de Murchison y el Lago Alberto, constituye la última colonia intacta de cocodrilos gigantes africanos, que suelen alcanzar los cuatro metros de longitud y mil kilos de peso. Aquí vemos un enorme ejemplar filmado desde la barca fluvial en la que Félix Rodríguez de la Fuente y Arturo Olmo emprendieron un peligroso viaje (debido sobre todo a la presencia constante de hipopótamos) que tuvo como resultado el rodaje de imágenes con gran parte de la fauna de este tramo del Nilo próximo a sus fuentes, que se hallaba en buena medida sin documentar cinematográficamente hasta la llegada de Félix en 1972.

Dos enormes cocodrilos gigantes descansando y termoregulándose junto a las aguas del río Nilo Victoria (Uganda). La descripción vívida, como siempre sin guión alguno, improvisando en todo momento, con un profundísimo conocimiento de cada especie, desbordante pasión, y un excepcional nivel de castellano realizada por el Doctor Félix Rodríguez de la Fuente respecto a cada animal que aparece en Safari, figuran entre lo más destacado de su carrera profesional y fueron el preludio de la extraordinaria serie El Hombre y La Tierra, con la que a partir de 1974 asombró al mundo y se convirtió en el máximo referente internacional cualitativo en la producción de documentales sobre Fauna junto al británico David Attenborough, siendo además gran amigo personal de Jacques Custeau y Conrad Lorenz.

Grupo de papiones caminando junto a las aguas del río Nilo Victoria, filmados por el cameraman y director de fotografía Arturo Olmo desde una barca fluvial a bordo de la cual va también el Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, y con la que se dirigen hacia el Lago Alberto, una vez pasadas las Cataratas de Murchison.

Bellísimo ejemplar de jaribú (Ephippiorhynchus senegalensisuna de las aves más exóticas de Africa, y cuya policromía de pico es un espectáculo visual de primer orden, junto a las aguas del río Nilo Victoria (Uganda).

Elefantes africanos en una zona con árboles cerca del Lago Alberto (Uganda), filmados desde muy corta distancia por Arturo Olmo, junto al cual se halla Félix Rodríguiez de la Fuente, cuya presencia inhibe el ataque del enorme paquidermo visible a la izquierda de la imagen, que mira fijamente a ambos hombres, tratando de percibir cualquier posible peligro para la manada.

Elefantes africanos avanzando a través del territorio próximo al Lago Alberto (Uganda). Pueden llegar a alcanzar los 6.000 kilos de peso e ingieren unos 300 kilos de comida al día.

Primer plano de elefante africano alimentándose en la zona adyacente al Lago Alberto (Uganda).

Copyright Texto y Fotos: José Manuel Serrano Esparza

FÉLIX RODRÍGUEZ DE LA FUENTE NOMBRADO DOCTOR HONORIS CAUSA IN MEMORIAM POR LA UNIVERSIDAD DE BURGOS

FÉLIX RODRÍGUEZ DE LA FUENTE SAFARI EASTERN AFRICA 1972 SUPER 8 MM : RESTORED AND DIGITIZED IN HD

Text and Pictures: José Manuel Serrano Esparza
SPANISH
In 1972, two years before the shooting of the first chapters of the mythical series Man & The Earth devoted to the Fauna of Venezuela (The Yanomamos: A Jungle Country, Searching for the Orinoco Indians, My Friend the Otter, The Lost Eden, The Sacred Mountain, The Jaguar World, Anaconda Operation and others), Dr. Félix Rodríguez de la Fuente travelled to Eastern Africa (Kenya, Tanzania and Uganda), filming one of the most touching, charming and symbolic documentary films in his lifetime: SAFARI.


A TROVE ABOUT TO BE LOST
Forty years have elapsed since Dr Félix Rodríguez de la Fuente (top qualitative benchmark in the world along with the British Sir David Attenborough regarding the documentary movies on Fauna) made this wonderful production shot with cinematographic 35 mm Kodak Eastmancolor Type 5247 film and Arriflex IIC camera with Angenieux zoom 25-250 f/2.3 zoom lens.

Safari, filmed in Kenya (Reserve of Amboseli, Reserve of Mara Masai in Serengueti area and Region of Tsavo), Tanzania (Conservation Zone of Ngorongoro and its crater, National Park of Kilimanjaro, Lake Manyara in the east of Rift) and Uganda (Murchison Park by the banks of Nilo Victoria river, Great Valley of Rift, Lake Victoria, Lake Albert - in the frontier with the old Belgian Congo or Zaire) in 1972, is full of wondrous images in which appear a wide range of highly representative species of the African Fauna, it all commented with the unutterable voice, passion, knowledge and conviction in everything he said of the legendary and yearned Dr. Félix Rodríguez de la Fuente.

But because in mid seventies there weren´t Beta or VHS domestic video players, Safari was launched into market through copies made on Super 8 mm Kodak Ektachrome 160 Type A film reels (manufactured from the original 35 mm Kodak Eastmancolor Type 5247 cinematographic film exposed in Eastern Africa at ASA 64 with daylight filters Kodak Wratten Gelatine 85, 85N3 and 85N6 put on the Angenieux 25-250 f/3.2 lens, depending on the f-stops used),



which were the ones on sale for the public four decades ago, for their home watching, and have the drawback that unlike the unbeatable Super 8 mm format Kodachrome 40, the passing of years degrades it to a great extent in various sides, which hasn´t been an exception in the very few still extant reels of Safari Super 8 mm movie, most of them are currently in a fairly poor condition and suffering from the following defects:

- Reddish shade on a high percentage of the frames.

- Abundant presence of scratches.

- Dented areas.

- Decoloration.

- Massive quantities of dust adhered on many of the frames.

- Contrast loss.

- Sharpness decrease.

- Constant difficulty to handle the footage of the reel (most times brittle, with the steady risk of breakage of stretches of film, due to vinegar effect with subsequent decomposition of the cellulose triacetate of which the emulsion is made).

- Loss of chromatic accuracy.

- Bleaching and fading of the film because of the emulsion overheating on being repeatedly projected throughout years with Super 8 mm projectors featuring halogen lamps with powers between 50 and 250 W.

- Warping in a number of film stretches, which hampers the frames scanning.

- Holes on different frames, brought about by very high temperatures reached in specific areas of the emulsion when it sometimes gets stuck in the projector film transport door.

- Lack of luminic evenness in a high percentage of frames, with highly visible fall-off.

- Adhered segments of film because of elapse of time, with risk of breakage on trying to detach them.


IN SEARCH FOR THE PRESERVATION OF A DOCUMENTARY FILM JEWEL ON AFRICAN FAUNA WITH DR. FÉLIX RODRÍGUEZ DE LA FUENTE´S SIGNATURE
After some years of search, elrectanguloenlamano.blogspot.com was able to find a total of three Super 8 mm movie reels of Safari Félix Rodríguez de la Fuente Kenya, Tanzania, Uganda 1972, two of them in a very bad condition and massive presence of reddish shade, and a third one in acceptable state of conservation (even its box is almost brand new), with a certain chromatic dwindling stemming from the elapse of time, but still keeping - though with its contrast rather reduced and the inevitable presence of reddish hue- the array of colours of the original Kodak Eastmancolor 35 mm master film of Safari, exposed at ASA 64 with the aforementioned 35 mm movie camera and daylight filters by Arturo Olmo, camera operator and photography director of Safari.



Needless to say that this copy of Safari that we chose to try to digitize, restore and eventually save, also lacked to greater or lesser degree all the defects inherent to this type of Super 8 mm emulsion which unfurl within time after their exposure and development, and which has brought about till now that the very short and scarce surviving footage excerpts of this top-notch color documentary film have been mostly in black and white, since the original colour gamut had been almost utterly lost.

Projecting the movie with a sound Super 8 mm projector (Safari boasts very high quality magnetic sound with both Félix´s voice and the different ambient noises along with the ones generated by different animals of Eastern Africa) so as to try to more deeply evaluate the condition of preservation of the Super 8 mm movie and the chances of digital salvation of it, seemed us very risky (there were some crisp stretches of film about to break), so we took the copy to a highly experienced firm in the digitization of small film formats, which confirmed us that albeit by a hairbreadth, the movie could be saved through top quality HD scanning, frame by frame, striving after restauring the original colours and contrast as much as possible, as well as getting a 100% elimination of the flicker (typical in the low quality digitizations made by means of recording with digital videocameras of Super 8 mm movies projected on a screen).

Therefore, the integral HD digitization of Safari, made in a handcrafted way, frame by frame, and with maximum film flatness, was accomplished based on a full restoration (after cleaning and eliminating the dust affecting most of the footage) at 24 fps, with a remarkable recovery of the original colours, a great improvement in sharpness and contrast, optimization of colour saturation, greater RGB chromatic precision in high key and low key areas, etc, it all through the use of a very professional HD scanning equipment working at a very slow speed and getting all feasible information from the film, by means of a three CCD sensor featuring a resolution of almost 900 lines of TV, and boasting an excellent focusing accuracy and evenness of image lighting both on the center, borders and corners of all the frames, greatly thanks to the high end lenses delivering exceedingly high definition and to the direct digitization on the very emulsion.

This way, the digitization was accomplished, after a lot of hours of strenuous effort by a highly experienced professional, transferring the whole Safari movie restored and digitized in HD format from a very powerful computer to a high quality DVD disc, whose visualization for the first time in a 32" Sony Bravia HD television, with an attendance of some enthusiasts of Félix Rodríguez de la Fuente with many decades of loyalty, was a real relish, with highly emotive moments being lived, together with the remembrance towards the great Félix Rodríguez de la Fuente, whose work, 32 years after his death, goes on being very alive.



Félix Rodríguez de la Fuente advances on a Toyota Land Cruiser FJ55 across the savannah of Ngorongoro Reserve (Tanzania) with his guide and friend Wacamba Kaloloy, surrounded by thousands of animals of the most different species.

This excellent off-road vehicle featuring a then unmatched reliability and durability, was with difference in 1972 the most versatile in the market, and among its specs highlighted: 125 H.P at 3600 rpm, 3-speed transmission, four-wheel drive, a very reliable front inline 6 cylinder 3.9 litre engine, highly sturdy semi-elliptical leaf springs, hydraulic 4 wheel drum brakes, and a virtually indestructible drive train. 

Close-up of Dr. Félix Rodríguez de la Fuente and the guide Wacamba Kaloloy watching the huge African fauna of Ngorongoro Reserve (Tanzania) from the Toyota Land Cruiser FJ55.

Two zebras drinking water in a pool of Ngorongoro Crater area (Tanzania).

A herd of gnus in the savannah of the Natural Reserve of Ngorongoro Crater (Tanzania).

Eland, the largest of African antelopes, advancing with a stately air through the savannah of Ngorongoro Crater.

A female rhinoceros and its calf in Ngorongoro Crater area, with some gnus in the background.

Arturo Olmo films the female rhinoceros and its calf from a very short distance. The pachyderm takes up a defensive position previous to attack, indicating the camera operator, Dr. Félix Rodríguez de la Fuente and Wacamba Kaloloy that they mustn´t approach closer, though the presence of Félix inhibits any possible onslaught.


Flamingos in Lake Nakuru (Kenya), located in the Great Valley of Rift, and where sometimes up to 2 millions of these birds gather. Of the total figure of existing flamingos on earth, around 50% are in Rift areas belonging either to Kenya or Tanzania.

Giraffes stepping forth through the savannah of Serengueti Reserve (Tanzania).

Beginning of the African lion nuptial parade in Serengueti Reserve (Tanzania).

Final stage of the nuptial parade of African lion in Serengueti Reserve (Tanzania).

During the shooting of Safari documentary film, Dr. Félix Rodríguez de la Fuente´s perseverance and unbounded doggedness enabled him to get into the family life of lions and lionesses throughout the first weeks after the cubs birth, which was a further world first-time event featured in this wonderful movie on African fauna made in early seventies of XX Century. 

A lioness resting on a tree of the forest by Lake Manyara (Kenya). Félix Rodríguez de la Fuente managed to shoot for the first time the remarkable fact carried out by the lions and lionesses placed by this big lake, which are the only ones in their species usually climbing to trees, spending the daylight on them, both to protect tjemselves from mosquitos and to avoid the attacks of the exceedingly powerful African buffalos weighing up to one ton, whom they hunt in the night but are the dominant forces of their habitat during the daylight hours.

Close-up of the lioness sleeping on a tree of the forest by Lake Manyara (Kenya). Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, camera operator and photography director Arturo Olmo and the guide Wacamba Kaloloy approached very much, on foot, up to a distance of three meters, to shoot these images which were hitherto unknown.

The lioness on the tree has just heard the three men approaching and becomes somewhat alert, staring at them and showing its teeth, but once more, the presence of Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, perfectly aware that the feline has already eaten and is in a semilethargy state, inhibits any attack.

After detecting the presence of Dr. Félix Rodríguez de la Fuente and realize that none of the three men has the aim of harming it, the lioness on the tree of the forest by Lake Manyara resumes its rest.

Maybe the most dangerous moment throughout the whole shooting of Safari movie in Eastern Africa in 1972. The Toyota Land Cruiser FJ55 in which Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, Arturo Olmo and Wacamba Kaloloy are marching on, approaches to a pack of African buffalos (some of them weighing up to 1,000 kg). The distance from the car to the huge bovids - very wild and bad tempered - is very short. While Arturo Olmo films the scene, a colossal dominant male gazes at the three men and emits an alert sound. 

The members of the group of African buffalos (Syncerus caffer) hear the sound and the whole herd puts on watch, with two bulky dominant males standing in a middle defensive position previous to preventive attack. The context is risky to the utmost, since in spite of their massive size and weight, these animals are able to run at 60 km/h, so they could easily overturn the Toyota Land Cruiser FJ 55 and kill its occupants.

The strongest dominant male glares the three men, specially to Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, identified by the huge African buffalo as the boss of the human group. The cold blood and very deep knowledge of fauna behaviour of the great naturalist, who shows himself quiet at every moment, proves once more to be decisive, and when the herd of buffalos notice that none of the three men are a menace to them, calm returns.

Simba, a huge and very famous African lion, deeply admired by Dr. Félix Rodríguez de la Fuente. The appearance of this giant feline on screen is one of the most spectacular and unforgettable instants of Safari.

A cheetah of the Masai Reserve of Amboseli (Kenya), near Kilimanjaro, has just spotted a Thomson gazelle (which can run at 80 km/h) in the distance, and it will strive after hunting it.

The cheetah, able to reach a speed of 114 km/h, is the fastest animal on Earth, and after an exceedingly swift chase, it has managed to hunt the Thomson gazelle.

Murchison Falls, through which Nile Victoria river pours its waters into Lake Albert, it all happening in Uganda territory.

Another image of Murchison Falls (Uganda), one of the most beautiful places in Africa.

Image showing a detail of the massive volume and strength of Murchison Falls water (Uganda), whose thundering sound reverberates all over its adjacent area.

A panoramic view of Murchison Falls (Uganda) in the background, shot from Nile Victoria river by camera operator and photography director Arturo Olmo, who is travelling with Dr. Félix Rodríguez de la Fuente on board of a fluvial boat.

A 4,000 kg giant hippopotamus going out of the waters of Nile Victoria river (Uganda), which has one of the biggest colonies of these pachyderms existing in the world.

Beautiful orange beaked wading birds by Nile Victoria river (Uganda), a true paradise for any enthusiast of ornithology.

Goliath heron (Ardea goliath), the largest of ciconiformae ardeidae and one of the most representative and exotic birds of Nile Victoria river area.

Nile Victoria river, in its stretch between Murchison Falls and Lake Albert, is the last intact colony of African giant crocodiles, which often reach four meters long and four thousand kilos weight. Here we see a huge one filmed from the fluvial boat on which Dr. Félix Rodríguez de la Fuente and Arturo Olmo undertook a dangerous trip (above all due to the constant presence of hippopotami) whose result was the shooting in 35 mm cinematographic format of images including a great percentage of the fauna of this span of Nile river near its sources, which was mostly unfilmed until the arrival of Félix in 1972.

Two huge African giant crocodiles resting and thermoregulating themselves beside the waters of Nile Victoria river (Uganda). The vivid description, as always without any script, improvising at every moment, with a very deep knowledge on each species, unrestrainable passion and an exceptional mastery of Spanish language, made by Dr. Félix Rodríguez de la Fuente as to the whole range of animals appearing in Safari, is one of the most prominent highlights of his professional career and were the prelude to the extraordinary series El Hombre y La Tierra (The Man & The Earth), with which he amazed audiences all over the world from 1974 on, becaming the maximum international quality benchmark in the production of Fauna documentary films along with the British David Attenborough, as well as being a great friend of Jacques Cousteau and Conrad Lorenz.

A group of papions walking beside the waters of Nile Victoria river, filmed by the cameraman and photography director Arturo Olmo from a fluvial boat on board of which also goes Dr. Félix Rodríguez de la Fuente, making their way to Lake Albert, after having left Murchison Falls behind.

The tremendous collective defense of papions allow them to successfully face the attacks of leopards and even lions.

A very beautiful jaribu (Ephippiorhynchus senegalensis), one of the most exotic African birds, and whose bill polychromy is a first-rate visual treat, by the waters of Nile Victoria river (Uganda).

African elephants in an area with trees near Lake Albert (Uganda), filmed from a very short distance by Arturo Olmo. Dr. Félix Rodríguez de la Fuente is by him, and his presence inhibits the attack of the huge pachyderm visible on the left of the image, which is staring at both men, trying to perceive any possible danger for the herd.

African elephants advancing across territory close to Lake Albert. They can reach a weight of 6,000 kg, eating daily around 300 kg of food.

Close-up of an African elephant feeding himself on grass in an adjacent area to Lake Albert.

Copyright Text and Photos: José Manuel Serrano Esparza

FÉLIX RODRÍGUEZ DE LA FUENTE AWARDED DOCTOR HONORIS CAUSA IN MEMORIAM BY BURGOS UNIVERSITY