martes, 4 de octubre de 2011

LA MALETA MEXICANA: UNA EXHIBICIÓN FOTOGRÁFICA VERDADERAMENTE FASCINANTE E HISTÓRICA

Texto y Fotos Indicadas: José Manuel Serrano Esparza. Les Rencontres Photographiques d´Arles (Francia) 2011
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                                        Photo: José Manuel Serrano Esparza

La exhibición fotográfica mundial itinerante La Maleta Mexicana, organizada por Cynthia Young (ICP Curator) y realizada con una selección de 4.500 negativos correspondientes a 126 rollos de película de 35 mm expuestos por Robert Capa (45), David Seymour "Chim" (46) y Gerda Taro (32) entre Mayo de 1936 y Marzo de 1939 durante la Guerra Civil Española y revelados en París por Chiki Weisz, es sin lugar a dudas una de las más impresionantes exposiciones de la Historia, e incluye también una pequeña cantidad de fotografías realizadas por Fred Stein en la capital francesa.

                                          Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                       Photo: José Manuel Serrano Esparza

Emerico Chiki Weisz Schwartz, gran amigo de Robert Capa y Kati Horna desde su infancia en Budapest, es el personaje clave en la génesis, elaboración y salvación de este importantísimo e histórico legado fotográfico, ya que por una parte, fue él quien reveló entre 1934 y 1939 los 126 rollos de película de 35 mm en París, quien hizo los contactos, las copias a papel fotográfico, etc, y por otra, fue también él la persona a quien Robert Capa encargó en persona la custodia de los 126 rollos de 35 mm con sus 4.500 negativos (que se hallaban en su estudio del número 37 de la calle Froidevaux de París) poco antes de partir el 15 de Octubre de 1939 desde Francia hacia Estados Unidos a bordo del barco Manhattan para reunirse con su madre Julia Friedmann, su hermano Cornell y Edith (esposa de Cornell) en el brownstone de West Eighty-Ninth Street en Nueva York.

Fue Chiki Weisz quien con gran meticulosidad preparó tres cajas de bombones (de color rojo, verde y beige) con pequeños compartimentos de cartón, introduciendo en cada uno de ellos, uno por uno, los 126 rollos de película cuidadosamente clasificados - que constituyen lo que se conoce como La Maleta Mexicana- , 

                                        Photo: José Manuel Serrano Esparza

metiendo poco después todo en una mochila que transportó en bicicleta, jugándose la vida, desde París a Burdeos, y tras sucesivas peripecias, las cajas con las 4.500 negativos fueron finalmente a parar a manos del General Francisco Javier Aguilar González (Embajador de México ante el Gobierno de Vichy durante 1941-42 y fallecido en Ciudad de México en 1972), permaneciendo el tesoro en el más absoluto olvido durante 53 años - desde 1939 -, hasta que reaparecieron en México D.F en 1992, cuando Grace Aguilar (hija del General), poco antes de morir en Ciudad de México, regaló las tres cajas con los 126 rollos de película de 35 mm y sus 4.500 negativos al productor cinematográfico mexicano Benjamín Tarver (cuya madre era muy amiga de Grace), que guardó todo en un armario de su casa durante tres años, hasta que en 1995 el cineasta se dió cuenta de que el obsequio que había recibido era mucho más valioso de lo que había podido imaginar, al mirar uno de los negativos formato 24 x 36 mm al trasluz y contemplar el semblante de Gerda Taro.

Las copias vintage y hojas de contactos de fotografías hechas por Fred Stein y Robert Capa a Gerda Taro en París en 1935 constituyen uno de los ámbitos más exóticos de la Exhibición La Maleta Mexicana. Aquí podemos ver a la derecha una copia vintage de la célebre fotografía de Gerda Taro escribiendo a máquina realizada por Fred Stein en su estudio de la parisina rue Colaincourt (donde vivía con su esposa Lilo Stein y con frecuencia preparaban grandes cantidades de comida con las que alimentaron y permitieron la subsistencia de muchos refugiados políticos judíos procedentes de Alemania que huían del nazismo) y que fue publicada tres años más tarde por la revista Regards en su número del 21 de julio de 1938, al cumplirse el primer aniversario de su muerte. Bajo esta copia vintage se halla la hoja de contactos con 25 fotogramas (en la que aparece también Chiki Weisz y a la que corresponde dicha imagen) que comienza con dos fotografías de un acordeonista ciego tocando en la calle; y a la izquierda, podemos observar una copia vintage de otra igualmente famosa fotografía: la realizada por Capa a Gerda Taro mientras dormía en pijama, sobre la cual vemos la hoja de contactos a la que pertenece, y en la que hay otras tres imágenes de la fotoperiodista durmiendo así como dos más en las que aparece con una amiga no identificada. Photo: José Manuel Serrano Esparza

A partir de entonces, se inició un período de 12 años de arduas negociaciones entre Benjamín Tarver y el ICP de New York con Cornell Capa, Richard Whelan y Brian Wallis, sin que se llegara a un acuerdo, hasta que las decisivas gestiones y tenacidad de la comisaria fotográfica y directora de cine Trisha Ziff, consciente de su enorme importancia histórica, permitieron la definitiva recuperación y salvación de La Maleta Mexicana, que fue entregada por su hijo Julio Ernesto Patrick a Cornell Capa en el ICP de Nueva York el 19 de Diciembre de 2007, en un acto muy emotivo y simbólico - es hijo de un exiliado español de la Guerra Civil-, once meses después de la muerte de Chiki Weisz, fallecido el 16 de Enero de 2007 a las 19:00 h de la tarde en ciudad de México, siendo ya muy viejito, a la edad de 95 años, debido a una grave enfermedad renal, habiendo padecido además problemas en la vista desde los años ochenta, por lo que pasó los últimos años de su vida recluído en su domicilio de la calle Chihuahua en la colonia Roma Sur de la Ciudad de México, donde fue cuidado hasta los últimos momentos por Leonora Carrington, que fue su esposa durante 61 años.

                                                     Photo: Bill Jay

Este extraordinario retrato de Cornell Capa, realizado por Bill Jay en el ICP de Nueva York en 1980, refleja notablemente la personalidad de un hombre que desde 1974 (año de la fundación del International Center of Photography) renunció en gran medida a su hasta entonces destacada carrera como fotógrafo profesional, dedicándose sobre todo a intentar preservar el legado fotográfico de su hermano Robert y al fomento de las famosas colecciones de fotografías del ICP realizadas por los mejores fotógrafos de la historia, así como de sus exposiciones itinerantes por todo el mundo.

´Desde el día de la muerte de mi hermano en 1954, me atormentaba la pregunta de qué sucede con la obra que un fotógrafo deja tras de sí y cómo hacer que esa obra siga viva´.Cuando Trisha Ziff viajó en avión desde México D.F a Nueva York, llevando La Maleta Mexicana al ICP el 19 de Diciembre de 2007, tras casi 75 años de periplo en que se la había dado por perdida, Cornell Capa, que se hallaba ya hacía tiempo aquejado de un fuerte Parkinson, pudo por fin verificar cinco meses antes de su muerte (falleció el 23 de Mayo de 2008 a los 90 años de edad) la definitiva preservación de la famosa maleta, veintisiete años después de haber emitido en 1979 (con motivo de una exposición sobre Robert Capa en la bienal de Venecia) el siguiente comunicado: " En 1940, ante el avance del ejército alemán, mi hermano le dio a un amigo suyo una maleta llena de documentos y negativos. De camino a Marsella, el amigo confió la maleta a un veterano de la Guerra Civil Española, para que la escondiese en el sótano de un consulado latinoamericano. Aquí termina la historia. Todos los intentos de encontrar la maleta han sido en vano. Naturalmente, puede producirse un milagro. Si alguien tiene información sobre la maleta, que se ponga en contacto conmigo, y tendrá de antemano mi infinita gratitud ".

El amigo de Capa a quien se refería Cornell era Chiki Weisz. Ambos creyeron durante muchas décadas que La Maleta Mexicana había desaparecido.
Fruto de las circunstancias y de las múltiples vicisitudes que han rodeado el devenir de La Maleta Mexicana desde principios de los años noventa, siendo octogenario y nonagenario Chiki Weisz no tuvo la oportunidad de saber que el legado fotográfico que Robert Capa le había entregado en Francia (y que él había arriesgado su vida para proteger, viajando en bicicleta a través de Francia) se hallaba sano y salvo a pocas manzanas de su casa, en un piso de Avda de la Revolución, ni de ver de nuevo La Maleta Mexicana ni constatar la definitiva preservación de las 4.500 imágenes expuestas por Capa, Chim y Taro, que además de ser grandes amigos suyos, confiaron plenamente hace tres cuartos de siglo en su gran profesionalidad, talento y capacidad de trabajo a la hora de revelar sus películas y de hacer los importantísimos contactos de 35 mm a partir de los cuales editar las mejores fotos.

La enorme calidad de los revelados realizados por Chiki Weisz hace tres cuartos de siglo, el prácticamente perfecto estado de conservación de los negativos de 35 mm y la excelente digitalización lograda por expertos del Rochester Museum of Photography, han permitido la ampliación de varios rollos de película de 35 mm hasta crear contactos a tamaño mural, algo enormemente exótico y que es sin duda uno de los ingredientes más del gusto del público. Increíblemente, pese a tan considerable factor de aumento, no existe apenas pérdida de calidad perceptible, lo cual dice mucho en favor del trabajo en cuarto oscuro de Chiki Weisz, ya que durante la segunda mitad de los años treinta, tuvo que revelar películas de nitrato pancromáticas Kodak y Agfa de sensibilidad aproximada Weston 32 (equivalente a ISO 40), emulsiones que se caracterizaban por un grano muy visible. También ha sido fundamental en este sentido el admirable trabajo realizado por el Laboratorio Fotográfico Picto de París, autor de dichos contactos en tamaño mural. Photo: José Manuel Serrano Esparza

No obstante, tengo la firme convicción de que Chiki Weisz habría sido muy feliz conociendo la actual situación, ya que al fin y al cabo, se ha podido preservar este tesoro, Patrimonio de la Humanidad, que era lo importante, y millones de personas por todo el mundo

                                       Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                            Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                           Photo: José Manuel Serrano Esparza

tienen oportunidad de ver estas impresionantes fotografías hechas por sus grandes amigos Robert Capa, David Seymour Chim y Gerda Taro durante la Guerra Civil Española, tres generaciones después de los hechos, con unos negativos de nitrato que se han mantenido prácticamente intactos debido al clima de México y que han permitido que Cynthia Young, Assistant Curator del ICP de New York y Comisaria de la magna exhibición La Maleta Mexicana, organice una vez más una soberbia exposición fotográfica de auténtica dimensión internacional ( como ya lo fueron Unknown Wegee (2006), This is War! Robert Capa at Work & Gerda Taro - en colaboración con Kristen Lubben, Associate Curator of the ICP New York- durante 2008-2010, etc) repleta de detalles de buen gusto que cautivan a los numerosísimos visitantes,

                                          Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                    Photo: José Manuel Serrano Esparza

La gran exhibición fotográfica La Maleta Mexicana incorpora además un amplio surtido de publicaciones de la época editadas en diferentes países y que informaron sobre la Guerra Civil Española. Aquí vemos dos páginas de una revista holandesa. A la izquierda aparecen fotografías hechas por David Seymour "Chim" en el Frente de Vizcaya en 1937, mientras que en la página de la derecha aparecen un texto y fotografías sobre el director de cine Joris Ivens y su película The Spanish Earth que rodó en España en 1937, con comentarios y narración de Ernest Hemigway y fotografía de John Fernhout. Un año más tarde, Joris Ivens y John Fernhout rodaron en China (sobre todo en Hankou) la película Los 400 Millones, para la cual el cineasta holandés contrató a Capa como ayudante de operador de cámara cinematográfica, tras llegar Bob con John Fernhout a Hong-Kong (donde les esperaba Joris Ivens) el 16 de Febrero de 1938 a bordo del barco Aramis, que había salido de Marsella el 21 de Enero de 1938. Photo: José Manuel Serrano Esparza

El documental Con la Brigada Abraham Lincoln en España (1937-1938), descubierto por Juan Salas (experto en estudios visuales y comisario fotográfico independiente) y rodado por Henri Cartier-Bresson y Jacques Lemare durante la Guerra Civil Española con cámaras cinematográficas Eyemo de 35 mm y que es posible ver en pantallas LCD de alta calidad, constituye otro de los alicientes de la exhibición La Maleta Mexicana. Photo: José Manuel Serrano Esparza

todo ello aunado con textos explicativos y un meticuloso orden que conlleva un ímprobo trabajo previo de preparación y estudio, con el beneficio añadido de que en esta exhibición fotográfica, con muy buen criterio, se ha dado especial protagonismo a los contactos de 35 mm, primordiales tanto para seleccionar las mejores imágenes como para saber cómo trabaja un fotógrafo y su evolución profesional:

Hoja de contactos de 35 mm con fotografías realizadas por Gerda Taro en el Frente del Jarama, al noroeste de Madrid, a principios de Marzo de 1937 y que al igual que con muchas otras hojas de contactos incluidas en la exhibición La Maleta Mexicana, permite apreciar la serie completa, es decir, el antes y el después de la imagen o imágenes que fueron seleccionadas por los editores de periódicos y revistas, así como el contexto de cada historia. Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                             Photo: José Manuel Serrano Esparza

La zona de la exhibición dedicada a contactos y copias vintage de fotografías hechas por Robert Capa en Teruel (Frente de Aragón), en Diciembre de 1937 y Enero de 1938, se convierte en un constante foco de atención entre los presentes. Justo delante del visitante con sandalias se distinguen dos copias vintage: a la izquierda, una fotografía realizada por Capa a principios de Enero de 1938 en la que se aprecia a cuatro soldados republicanos (dos de ellos heridos, uno leve que marcha a pie y otro más grave, con una gruesa venda en la cabeza y que va montado sobre un burro) que caminan junto a una casa de Teruel y otra captada por Bob también en Teruel el 21 de Diciembre de 1937 (cuando con su amigo y periodista Herbert Matthews del New York Herald Tribune estaba iniciando su entrada en la ciudad sitiada por el ejército republicano) y en la que vemos a un padre que lleva en brazos a su hijo herido con el pantalón roto y la pierna derecha al descubierto con una venda totalmente ensangrentada y de fondo la gran puerta de madera de una casa y el muro blanco típicos de la época. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Una de las hojas de contactos de 35 mm con fotografías hechas por Capa durante su cobertura de la Batalla de Teruel, de la cual La Maleta Mexicana contiene nada menos que 14 carretes del entonces denominado formato miniatura. Una vez más, la calidad de los revelados realizados por Tsiki Weiss en París durante la segunda mitad de los años treinta, resulta admirable.

                                     Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa/ICP/Magnum

Capa en estado puro. Escaneado del negativo original de 35 mm expuesto por Bob el 7 de Noviembre de 1938 durante la Batalla del Río Segre. Esta es una de las más dramáticas fotografías de su carrera. Los obuses franquistas están cayendo muy cerca y el humo producido por las explosiones lo impregna todo.

Esta fotografía fue publicada en la revista Picture Post del 3 de Diciembre de 1938, (junto con otras también extraordinarias y muy dramáticas correspondientes a dicha batalla), con un pie de foto en el que se afirmaba que "dos soldados republicanos regresan con un prisionero capturado".


La realidad, tal y como descubrió El Legendario Maestro Richard Whelan, máximo experto mundial en Robert Capa y Alfred Stieglitz de todos los tiempos, es que se trata de un soldado republicano herido por impacto de metralla en zona ventral y ayudado por dos camaradas, por lo que el texto de dicho pie de foto es erróneo, en absoluto obra de Capa - algo que ocurrió con cierta frecuencia durante su trayectoria profesional-, y fue una decisión editorial tomada por Stefan Lorant (editor del Picture Post) y Tom Hopkinson (editor adjunto del Picture Post).

Sea como fuere, la imagen constituye otro icono discrónico más del fotoperiodismo de guerra. Capa se juega la vida para obtenerla, estando en primera línea de fuego, en una zona donde las tropas republicanas están siendo atacadas por la artillería franquista. 73 años después, casi puede escucharse todavía el ruido ensordecedor de los proyectiles, olerse la pólvora y palparse el miedo a la muerte.


                                        Photo: José Manuel Serrano Esparza

Tres hojas de contactos y dos copias vintage de fotografías hechas por Robert Capa a principios de Enero de 1939 y correspondientes al Frente de Cataluña. En la copia de época visible arriba a la izquierda, aparecen cuatro soldados republicanos pertenecientes al 5º Cuerpo de Ejército del general Líster en zona de combates, aproximadamente tres semanas antes de la irrupción de las tropas franquistas entre Manresa y Sitges el 22 de enero de 1939 y el ataque al día siguiente sobre Sabadell, Tarrasa y Badalona, cruzando a continuación el Llobregat, todo lo cual provoca el éxodo precipitado de cientos de miles de refugiados republicanos desde Barcelona en dirección a Francia.

En la copia de época situada más abajo, vemos a un jovencísimo recluta republicano, de aproximadamente 16 años de edad, alistado durante la última llamada a filas, y fotografiado por Capa junto a los muros de una casa rural semidestruída, ubicada en área de lucha. Bob percibe claramente la bisoñez del recluta, dramáticamente revelada por dos detalles que ilustran de modo vívido la tragedia de los momentos que se están viviendo, ya que el adolescente, sin apenas instrucción militar, agarra el fusil Mauser con su mano izquierda por la zona de la punta de su cañón, el cual tapa con el dedo pulgar, con el peligro que ello conlleva, al tiempo que aferra el arma a su pecho, cde tal manera que la boca de fuego está apuntando a su cara, lo cual incrementa aún más el peligro.

Otro de los aspectos más destacados de la exhibición La Maleta Mexicana es el amplio surtido de copias vintage de muy alta calidad en tamaño medio y grande que alberga (un total de 50), más otras 20 también excelentes hechas después de la Guerra Civil Española. Aquí podemos ver un una copia positiva de época de varios niños huérfanos refugiados comiendo, realizada a partir del negativo original de 35 mm expuesto por Robert Capa en Barcelona en Noviembre de 1938. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Copia vintage de una fotografía realizada por Capa en Marzo de 1939 en el campo de internamiento para exiliados republicanos de Argelès-sur-Mer (Francia), en la que se aprecia a una madre limpiando la nariz de su hijo. Ante el avance de las tropas franquistas y con la guerra ya perdida, un total de 500.000 personas huyeron desde España al sur de Francia cruzando la frontera gala, siendo recluidos y hacinados en diferentes campos (Le Barcarès, Bram, Argelès-sur-Mer, Montolieu, Saint Cyprien y Gurs) en condiciones lamentables, con falta de comida, ausencia de agua corriente, carencia de las más básicas condiciones higiénicas, electricidad inexistente e imposibilidad de obtener atención médica o fármacos de ningún tipo. Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa/ICP/Magnum

Escaneado de negativo original expuesto por Robert Capa en el campo de internamiento para exiliados republicanos de Le Barcarès (Francia) en Marzo de 1939. Esta famosa imagen captada por Capa se convirtió en otro icono más de su carrera como fotógrafo profesional, y apareció en las páginas de muchas revistas y publicaciones de la época, mostrando al mundo con toda su crudeza y dramatismo el destino de aproximadamente 500.000 personas que tuvieron que huir de España a Francia con lo puesto y emprender una nueva vida comenzando desde cero. Una vez más, queda muy palpable el prácticamente perfecto estado de conservación de los negativos, 75 años después de los hechos, que ha permitido salvar esta gran colección de instantáneas - muchas de ellas inéditas- de la Guerra Civil Española, que constituye probablemente el mayor tesoro de imágenes de la Historia de la Fotografía.

                               Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa/ICP/Magnum

Imagen captada por Robert Capa en Marzo de 1939 en el campo de concentración francés de Bram durante la distribución de comida a refugiados republicanos españoles. La mirada del chico joven del centro de la fotografía en primer plano refleja claramente el cúmulo de penalidades sufridas. Bob se ha dado cuenta de que - a diferencia de otros exiliados de mayor edad que aparecen tras él- este muchacho carece de ropa de abrigo adecuada y está pasando bastante frío.

Otra imagen de asistentes a la exhibición La Maleta Mexicana viendo el documental Con la Brigada Abraham Lincoln en España (1938-1939). Photo: José Manuel Serrano Esparza

El documental Con la Brigada Abraham Lincoln en España (1937-1938) incluye abundantes textos informativos que facilitan la comprensión y contextualización de las imágenes por parte del público. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Personas de las más diversas edades y generaciones acuden para ver en directo lo que constituye no sólo una grandiosa exhibición fotográfica, sino también un regreso en el tiempo a 75 años atrás. En la imagen, la mujer más próxima a la cámara contempla la portada de la revista Regards de 15 de Abril de 1937 en casi perfecto estado de conservación, mientras otra visitante al fondo aprecia con mayor detalle por medio de una lupa de gran aumento (suministrada por el Musée Départemental de l´Arles Antique a los asistentes) unas hojas de contactos con fotografías hechas por Gerda Taro en Marzo de 1937 en Valencia, durante la instrucción de hombres del Ejército Republicano propiamente dicho, que se formó a partir de principios de 1937 tras unos primeros meses de guerra en que predominaron las unidades formadas por milicias populares. Photo: José Manuel Serrano Esparza

La exhibición La Maleta Mexicana también muestra algunos de los Cuadernos de la Guerra Civil Española (1936-1939) elaborados por Capa y Taro de la Colección de los Archivos Nacionales de París y que incluyen contactos 24 x 36 mm recortados y pegados en sus páginas a modo de guía de referencia. Podemos ver aquí uno de ellos con los contactos del terrorífico reportaje realizado por Gerda Taro en la morgue de Valencia el 16 de Mayo de 1937, tras los bombardeos aéreos franquistas de los días 14 y 15 de dicho mes, y en el que fotografió los cadáveres ensangrentados de muchas víctimas así como a numerosos familiares esperando noticias angustiados y aferrados a la verja de la puerta principal del edificio. Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                        Photo: Gerda Taro. © ICP New York

Escaneado de negativo original de dramática fotografía hecha por Gerda Taro a familiares de víctimas del bombardeo de Valencia, que aguardan noticias sobre sus seres queridos junto a la puerta de acceso a la morgue de la ciudad del Turia. La expresión facial de la mujer en primer plano vestida con ropa oscura y con el pulgar tocando sus labios es el epicentro de un icono que continúa plenamente vigente ya en la segunda década del siglo XXI, casi 75 años después de los hechos.

Estos valiosos cuadernos de contactos suscitaron también un apreciable interés. Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                         Photo: José Manuel Serrano Esparza

Tres copias vintage de fotografías hechas por David Seymour "Chim" cerca de Badajoz (Extremadura), a principios de Mayo de 1936, durante su primer viaje a España como fotógrafo de la revista francesa Regards, acompañado por el escritor Georges Soria, no pasan en absoluto desapercibidas para los visitantes, ni tampoco la hoja con la serie de seis contactos de 35 mm a la que pertenecen dichas imágenes.

En la zona superior central puede verse la famosa imagen de una madre campesina amamantando a su hijo mientras escucha a un orador durante un mitin político. En estos momentos, se conoce con mayor profundidad tanto el contexto de esta fotografía como su verdadera estética de imagen y aspect ratio, ya que su negativo original era uno de los 4.500 incluidos en La Maleta Mexicana.

Hasta ahora, únicamente existían reproducciones de copias de época, en las que habitualmente se había cortado parte del frame original 24 x 36 mm y había tenido lugar un excesivo oscurecimiento e incremento del contraste, pero esta gran exhibición permite apreciar la fotografía con su proporción 2:3 completa así como con sus tonos originales, todo ello con muy superior nivel de detalle.

Esta fotografía tuvo un gran impacto y fue publicada en la revista Regards del 14 de mayo de 1936, en AIZ del 29 de Julio de 1936, en Nova Iberia en Enero de 1937.


A su derecha, podemos ver otra fotografía perteneciente a esta serie tomada en Badajoz, y en la que aparece una anciana con la mano izquierda apoyada sobre la parte izquierda de su cara, mirando a un orador y escuchando sus palabras. Esta mujer de avanzada edad tiene la boca entreabierta, apreciándose una dentadura deteriorada. Tras ella aparece la cabeza con boina y el hombro y brazo derecho de un anciano campesino, apreciándose al fondo - ya fuera de foco- a muchos otros asistentes al mitin.

En ambas fotografías, ciertamente extraordinarias, Chim, grandísimo fotógrafo y poseedor además de muy profundos conocimientos técnicos y de iluminación, hace un uso magistral de la luz lateral alta, generando cotas cenitales de dramatismo al resaltar la mitad izquierda de los rostros de los protagonistas principales, rodeados por sombras duras y miradas de honda preocupación y desesperanza.


                             Photo: David Seymour "Chim". © Estate of David Seymour / Magnum

Escaneado del negativo original de la famosa fotografía hecha por David Seymour "Chim" cerca de Badajoz (Extremadura) a principios de Mayo de 1936.

Obsérvese a la derecha de la mujer que amamanta a su bebé la expresión de los ojos impregnados de miedo y angustia ante un futuro incierto de otra madre algo más joven con indumentaria clara y ubicada a la derecha de la imagen -con su hija de aproximadamente tres años en brazos- cuyo hombro izquierdo toca el borde derecho del fotograma o el detalle de la chica de unos 10 años de edad que se asoma con miedo - que está de pie junto al bebé amamantado- estirando la cabeza por detrás de un hombre joven que asiste al acto, mientras justo detrás de ella vemos la mitad del rostro de otra chica de edad similar con la mirada perdida.


Chim, con gran sensibilidad y atento hasta a los más mínimos detalles, capta los rostros de campesinos y campesinas, endurecidos y prematuramente envejecidos por una vida repleta de privaciones y trabajo a destajo durante entre 12 y 16 horas diarias por míseros salarios de subsistencia (por citar sólo un ejemplo, la mujer que amamanta a su hijo probablemente no tiene más de 30 años, aunque aparenta unos 50) y se anticipa a los dramáticos acontecimientos que se iniciarán en España sólo dos meses y medio más tarde.

Nos hallamos ante un Monstruo de la Fotografía, gran amigo de Robert Capa y Henri Cartier-Bresson, que le admiraban profundamente.


Hoja con 33 contactos del reportaje realizado por David Seymour "Chim" en Noviembre de 1936 en Sabadell, gran ciudad industrial al norte de Barcelona, durante la visita que realizó con su cuñado S. L. Schneidermann a una fábrica textil. Chim capta con discreción y maestría a diferentes trabajadores y trabajadoras en plena actividad laboral, realizando distintas tareas, y a la vez consigue plasmar de modo impresionante la textura de las distintas máquinas, bobinas de hilo, etc. Pese a que este Maestro de la Fotografía se halla inmerso en condiciones difíciles de iluminación lóbrega en interior, con algunos fuertes contraluces, abundancia de fondos oscuros y presencia simultánea de hilo blanco junto a estructuras metálicas de hierro renegrido por el paso del tiempo, un porcentaje muy elevado de las 33 imágenes están expuestas con precisión, con notable nivel de detalle tanto en las zonas en sombra como en las altas luces. Photo: José Manuel Serrano Esparza

                                       Photo: José Manuel Serrano Esparza

La expectación e interés suscitados por las fotografías y hojas de contactos de David Seymour "Chim", así como los textos explicativos junto a ellos, son uno de los puntos álgidos de esta inolvidable exhibición La Maleta Mexicana. Photo: José Manuel Serrano Esparza

David Seymour "Chim" hizo en Asturias, sobre todo en las zonas de Oviedo, Gijón y Langreo, algunas de sus series fotográficas más representativas, con retratos muy elocuentes en los que captó tanto los rostros de milicianos que luchaban a favor de la República (en las trincheras, comiendo, conversando entre ellos, etc) como hombres y mujeres trabajando en las minas en condiciones muy duras, población civil guardando largas filas para obtener alimentos y otros diferentes contextos de la vida cotidiana que muchas personas trataban por todos los medios de proseguir.

Chim consigue obtener imágenes de semántica dual en las que se percibe claramente la guerra, pero a la vez queda margen para la esperanza. Los asistentes tienen por tanto ocasión de ver además de muchas fotografías famosas de David Seymour, otro grupo de instantáneas inéditas de Chim en las que captó aspectos de la vida habitual de personas civiles retratadas, y que al no haber sido hechas en los frentes de combate, en gran medida no fueron publicadas en los periódicos y revistas de la época, pero trascienden la destrucción y reflejan otros aspectos inherentes a la guerra y cómo afectó a quienes la padecieron. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Visitante observando la zona de la exhibición con hojas de contactos de fotografías hechas por Chim en Febrero de 1937 cerca de Oviedo a jóvenes dinamiteros asturianos. La copia vintage de la pared, en la que se aprecia a dos mineros asturianos con cartuchos de dinamita en sus manos fue portada de la revista francesa Regards del 18 de Febrero de 1937. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Chiki Weisz siempre estuvo durante toda su vida rodeado de personas extraordinarias del ámbito fotográfico y artístico: Robert Capa, Kati Deutsch, David Seymour "Chim", Gerda Taro, Fred Stein, Leonora Carrington, Remedios Varo y un largo etcétera, siendo con diferencia Leonora Carrington, eximia representante del Surrealismo y orgullo de México, el punto de mayor inflexión en su vida, una mujer extraordinaria a la que no sólo amó profundamente, sino que admiró sobremanera y con la que tuvo dos hijos muy deseados, por los que Chiki Weisz luchó con denuedo, sobre todo durante los años cuarenta y cincuenta, como reportero social en México D.F - ya que era además un buen fotógrafo - , dejando siempre que el protagonismo lo tuviera Leonora Carrington, cuya gran personalidad y talento fueron la luz que en gran medida iluminó tanto a su familia, plenamente integrada e identificada con México, como a todos los que la conocieron y tuvieron ocasión de constatar la extraordinaria talla artística y humana de una mujer que fue además una gran madre.

Con respecto a los grandes fotógrafos para los que trabajó en laboratorio durante la segunda mitad de los años treinta, Chiki Weisz siempre optó por permanecer en un discreto segundo plano, puesto que su mayor deseo era que el protagonismo lo tuvieran Bob, Chim y Gerda, lo cual le hacía feliz, además de ser un gran admirador de Capa como fotógrafo y estarle muy agradecido, ya que gracias a la ayuda de Bob, pudo huir del campo de concentración en Marruecos al que fue deportado, llegando hasta Casablanca, ciudad en la que se embarcó en el buque Serpa Pinto rumbo a México, donde llegó en 1942.

La histórica exhibición fotográfica La Maleta Mexicana ha sido decisiva entre otras muchas cosas para demostrar sin ningún género de dudas que Chiki Weisz figura por méritos propios como uno de los más grandes expertos en revelado de películas fotográficas y positivado de todos los tiempos, junto a figuras señeras como Voja Mitrovic, Teresa Engle Moreno, Georges Fevre, Igor Bakht, David Vestal, Nathalie Lopparelli, Bruce Barnbaum, Juan Manuel Castro Prieto, Pablo Inirio, Dominique Granier, Giulietta Verdon-Roe ...
En otro orden de cosas, tal y como explicó Brian Wallis (Jefe de Exhibiciones del ICP New York), esta inolvidable exhibición ha supuesto la incontestable verificación, todavía más si cabe, de la estratosférica talla mundial como fotógrafo de David Seymour "Chim", ya que los 46 rollos de película de 35 mm expuestos por él durante la Guerra Civil Española y conservados en estado prístino, aportan unos extraordinarios retratos inéditos con luz natural de personajes republicanos famosos de la época como Federico García Lorca, Rafael Alberti, Dolores Ibárruri, Ilya Ehrenburg, Ernest Hemigway, etc (así como muchas de sus imágenes captadas tanto en Bilbao y pueblos limítrofes como en Oviedo durante 1937, en las que capta con magistral uso de la calidad y direcciones de luz los rostros de combatientes, mujeres y niños), unas singulares fotografías de diversos objetos afectados por la guerra, un perfeccionismo y una autoexigencia consigo mismo verdaderamente encomiables, con una insólita versatilidad y capacidad para extraer el alma genuina de las personas a las que fotografía, ciertamente fuera de lo común, sin olvidar sus excelentes fotos de niños que siempre fueron una de sus especialidades.

                                 Photo: David Seymour "Chim". © Estate of David Seymour / Magnum

Escaneado del negativo original del impresionante retrato de Federico García Lorca realizado por David Seymour "Chim" a principios de Julio de 1936 en Madrid, pocos días antes del comienzo de la Guerra Civil Española.

Con gran profesionalidad y humildad, el ICP de Nueva York dejó la difícil digitalización de los negativos originales de nitrato de La Maleta Mexicana en manos de un equipo de expertos del Key Whitmore Conservation Center del Museo George Eastman Kodak de Rochester, dirigido por Grant B. Romer (Director del Advanced Residency Program in Photograph Conservation del George Eastman House Museum de Rochester), Mirasol Estrada (Becaria de la Fundación Andrew Mellon, miembro del Programa de Residencia Avanzado en la Conservación de Fotografías y formada en la ECRO de Guadalajara, Jalisco), Inés Toharia Terán (Especialista en la Conservación de Material Cinematográfico) y Arnold VanDenburgh (Diseñador), que consiguieron crear el Planar Film Duplicating Device (PFD2) fabricado con vidrio, teflón y aluminio que simultaneaba una gran calidad de escaneado profesional con la reducción al máximo de los riesgos inherentes a extender películas de nitrato de 35 mm que llevaban muy enrolladas aproximadamente 68 años, ya que se trata de un ingenioso dispositivo sostenedor de película fotográfica que funciona como un copy stand con el que se fotografiaron todos y cada uno de los 4.500 negativos originales de nitrato con una cámara digital Canon EOS DS Mark III, evitando así posible roces de las emulsiones expuestas por Capa, Chim y Taro y reveladas por Tsiki Weisz con soportes físicos de tipo alguno, consiguiendo en gran medida acceder a las imágenes sin desenrollar ni cortar las películas y con la menor manipulación posible de las mismas.

Ello ha supuesto en la práctica un memorable logro, ya que se ha resuelto el nudo gordiano del tema, que era el aplanamiento de los rollos de película de 35 mm de nitrato de modo que no hubiera distorsión de la imagen ni deterioro alguno de los mismos ni los riesgos típicos en este tipo de emulsión altamente inflamable.

Y a la vez, gracias al buen estado de conservación de los mismos, se han conseguido excelentes resultados, en mi opinión comparables en calidad de imagen a los que se habrían obtenido con un scanner profesional de 35 mm Nikon Coolscan 5000 ED que alcanza los 4.000 puntos por pulgada de definición óptica, con DMAX de 4.8, si bien los scanners de este tipo distaban de ser la mejor opción para digitalizar los 4.500 negativos de los 126 rollos de película de 35 mm muy alabeados de La Maleta Mexicana y no habrían permitido manejar con seguridad y preservar los muy delicados negativos de nitrato, que era el aspecto más importante de todos.

Tampoco era viable el uso de scanners de referencia de la industria cinematográfica con películas de 35 mm como los ARRISCANS 3K y 6K en pos del concepto de réplica digital integral del negativo original de 35 mm (con excepcionales niveles de definición y rango dinámico), ya que un elevado porcentaje de las perforaciones de arrastre de los rollos de 35 mm de La Maleta Mexicana están rotas.

Por tanto, había que buscar una solución de compromiso lo mejor posible y el equipo del George Eastman House Museum lo hizo de modo sobresaliente con el PFD2, ya que los archivos DNG de 40 megas obtenidos a partir de los RAW de cada uno de los 4.500 negativos realizados con la Canon EOS 1DS Mark III a f/16 y 1/6 seg son más que suficientes para prácticamente cualquier aplicación y tamaño deseable.

De modo verdaderamente increíble, la moderna tecnología digital ha sido clave en esta historia para la preservación de este histórico e importantísimo legado fotográfico de imágenes creadas hace casi tres cuartos de siglo, con espectacular calidad de imagen e íntegro mantenimiento de la especial estética de imagen propia de las emulsiones químicas de blanco y negro de la época que incluían elevadas cantidades de plata.Probablemente sería posible incluso ir más allá a la hora de obtener toda la información posible de los 4.500 negativos expuestos por Capa, Chim y Taro y que constituyen La Maleta Mexicana, y con elevados niveles de seguridad, utilizando el Inscanity 4K HDR Film Scanning, en estos momentos el máximo referente cualitativo mundial en scanners de la industria cinematográfica, con rango de densidad completa 3.3, sensor TDI y fuente lumínica LED espectralmente optimizada, que usa una guía de película sin perforaciones (junto con un registro óptico de pin libre de contacto, por lo que se evita el riesgo de rotura alguna en las mismas, además de incluir una pequeña entrada de precisión para el rodillo que aplana las películas combadas, todo lo cual resulta mucho más seguro para el manejo de emulsiones procedentes de archivos antiguos o bien encontradas después de muchas décadas) y obtiene la máxima información posible en altas luces.


                                      Photo: José Manuel Serrano Esparza

Entre lo mejor de la producción de imágenes realizadas por David Seymour "Chim" durante su cobertura de la Guerra Civil Española, figuran las fotografías que hizo en Febrero de 1937 en Asturias (Oviedo, San Esteban de las Cruces, Gijón, Langreo, minas de Duro-Felguera) y en Enero-Febrero de 1937 en el País Vasco (Bilbao, Bermeo, Lekeitio, Berango, Gorliz, Gatika, Erandio Goikoa, Guernika, Güeñes, Amorebieta, Eibar, Cenarruza-Puebla de Bolívar y Elgeta). Photo: José Manuel Serrano Esparza

Y por si todo ello fuera poco, La Maleta Mexicana ofrece también a sus visitantes dos excepcionales postres: la filmación con cámaras de cine de 35 mm realizada por Henri Cartier-Bresson y Jacques Lemare a la Brigada Lincoln en 1937 y 1938 durante la Guerra Civil Española y muy especialmente el documental La Maleta Mexicana, dirigido por Trisha Ziff, uno de los acontecimientos cinematográficos del año a nivel mundial, rodado durante dos años no sólo en España, sino también en distintos países relacionados con la Guerra Civil Española, y que ofrece una descarnada visión social y política de lo que significó el conflicto y las consecuencias que tuvo en quienes lo padecieron, sobre todo los exiliados, incluyendo además entrevistas de enorme interés con amigos y amigas de Capa, Chim y Taro todavía con vida, así como con personas de edad muy avanzada que vivieron aquellos convulsos días.

Copyright Texto y Fotos Indicadas: José Manuel Serrano Esparza. LHSA
Inscrito en el Registro Territorial de la Propiedad Intelectual de Madrid.

Capa Fotografió a un Soldado Republicano Muerto Sobre Un Árbol a Las Afueras de Teruel

Robert Capa, China 1938: Primeras Fotografías Kodachrome de Guerra de la Historia

THE MEXICAN SUITCASE: A TRULY FASCINATING AND HISTORICAL EXHIBITION

Text and Indicated Photos: José Manuel Serrano Esparza. Les Rencontres Photographiques d´Arles (Francia) 2011
SPANISH

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The worldwide itinerant photographic exhibition The Mexican Suitcase, organized by ICP Curator Cynthia Young and made up by a comprehensive selection of the 4,500 negatives corresponding to the 126 35 mm film rolls exposed by Robert Capa (45), David Seymour "Chim" (46) and Gerda Taro (32) between May 1936 and March 1939 during the Spanish Civil War and developed in Paris by Chiki Weisz, is undoubtedly one of the most impressive exhibitions in History, and also includes a small quantity of pictures made by Fred Stein in the French capital.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Emerico Chiki Weisz Schwartz, a great friend of Robert Capa and Kati Horna since his childhood in Budapest, is the key figure in the inception, manufacture and salvation of this highly significant and historical photographic heritage, because on one hand, it was him who developed between 1934 and 1939 the 126 35 mm film rolls in Paris, made the contacts, the vintage copies on photographic paper, etc, and on the other hand, it was also him the person to whom Robert Capa personally entrusted with the custody of the 126 35 mm film rolls with their 4,500 negatives (who were inside his atelier of number 37 rue Froidevaux in Paris) shortly before leaving on October 15, 1939 from France to United States on board of the Manhattan ship to meet his mother Julia Friedmann, his brother Cornell and Edith (Cornell´s wife) in the brownstone of West Eighty-ninth Street in New York.

It was Chiki Weisz who with great thoroughness and manual ability prepared three chocolate boxes (featuring red, green and beige colours) with little cardboard compartments, putting inside each one of them, one by one, the 126 film rolls painstakingly classified - which set up what is known as The Mexican Suitcase - ,

Photo: José Manuel Serrano Esparza

subsequently introducing everything in a rucksack that he transported on a bycicle, from Paris to Bordeaux, and after successive vicissitudes, the boxes with the 4,500 negatives were finally delivered to General Francisco Javier Aguilar González (Mexico Ambassador to Vichy Government during 1941-42 and demised in Mexico D.F in 1972), the trove having remained in the most absolute oblivion for 53 years - since 1939 -, until they appeared again in Mexico D.F in 1992, when Grace Aguilar (general Aguilar´s daughter), shortly before dying in Mexico City, gave away the three boxes with their 126 35 mm film rolls and 4,500 negatives to the Mexican cinematographic producer Benjamin Tarver (whose mother was a great friend of Grace Aguilar), who kept everything inside a wardrobe of his home during three years, until in 1995 he realized that the present he had been gifted was much more valuable than he could imagine, on watching against the light one of the 24 x 36 mm format negatives and seeing Gerda Taro´s face.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The vintage copies and contact sheets of photographs made by Fred Stein and Robert Capa to Gerda Taro in 1935 are one of the most exotic scopes of The Mexican Suitcase Exhibition. Here we can see on the right a vintage copy of the famous picture of Gerda Taro typing, made by Fred Stein in his studio of the Paris rue Colaincourt (where he lived with his wife Lilo Stein, often making great quantities of food with which they fed and allowed the subsistence of many Jewish political refugees coming from Germany fleeing Nazism) and which was published three years later by Regards magazine in its number of July 21, 1938, on the first anniversary of his death. Under this vintage copy is the contact sheet with 25 frames (in which also appears Chiki Weisz and to which that image corresponds) beginning with two pictures of a blind accordionist playing music in the street; and on the left, we can watch a vintage copy of another likewise famous photograph: the one made by Capa to Gerda Taro while she was sleeping with her pyjamas, on which we see the contact sheet it belongs, and in which there are three images of the photojournalist woman sleeping, along with two further more in which she appears with a non identified friend. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Since then, after years of negotiations between Benjamin Tarver and the ICP of New York with Cornell Capa, Richard Whelan and Brian Wallis, the decisive steps and perseverance of the photographic curator and cinema director Trisha Ziff, aware of its huge historical importance, enabled the definitive recovery and salvation of The Mexican Suitcase, which was handed over by his son Julio Ernesto Patrick to Cornell Capa at the ICP of New York on December 19, 2007, in a very emotive and symbolical act - he is the son of an exile of the Spanish Civil War-, eleven months after the death of Chiki Weisz, demised on January 16, 2007 at 19:00 h in the evening in Mexico D.F, already being very old, at the age of 95, because of a serious renal illness, besides having suffered from sight ailments since eighties, so he spent his last lifetime years inside his home of Chihuahua Street in the Roma Sur colony of México City, where he was looked after until his last moments by Eleonora carrington, who was his wife for 61 years.

Photo: Bill Jay

This extraordinary portrait of Cornell Capa, made by Bill Jay at the ICP of New York in 1980 outstandingly depicts the personality of a man who since 1974 (year of foundation of the International Center of Photography in New York) greatly renounced to his until then remarkable career as a professional photographer, devoting himself above all to try to preserve the photographic heritage of his brother Robert and to foster the famous collections of pictures of the ICP, made by the best photographers in history, along with its worldwide itinerant exhibitions.

´Since the day of the death of my brother in 1954, I was haunted by the question of what happens with the work of a photographer leaves behind him and how to do that work goes on alive ´.

When Trisha Ziff travelled by plane from Mexico D.F to New York, taking with her The Mexican Suitcase to the ICP on December 19, 2007, after almost 75 years in which it had been given up for lost, Cornell Capa, who had been suffering from a strong Parkinson disease for long, could at last verify, five months before his death (he died on May 23, 2008 at the age of 90) the definitive preservation of the famous suitcase, twenty-seven years after having emitted a communiqué in 1979 ( on the occasion of a picture exhibition on Robert Capa in the Venice Biennial) : ´ In 1940, because of the advance of the German army, my brother gave a friend of his a suitcase full of documents and negatives. On his way to Marseilles, the friend entrusted the suitcase to a veteran of the Spanish Civil War, in order that he concelaed it in the cellar of a Latinoamerican consulate. Every attempt to find the suitcase has been in vain. naturally, a miracle can arise. If anybody has information on the suitcase, please make contact with me and he will have in advance my deepest gratitude´.

Capa´s friend to whom Cornell was speaking about was Chiki Weisz. Both of them believed for many decades that The Mexican Suitcase had disappeared.

As a consequence of the circumstances and the manifold contingencies which have surrounded the existence of The Mexican Suitcase since early nineties, while being in his eighties and nineties, Chiki Weisz hadn´t either the chance of knowing that the photographic trove that Capa had delivered him in France (and that had made him risk his life to protect it, travelling on a bycicle across France) was safe at a few blocks of buildings from his home, in a house of Avda de la Revolución, or of confirming the downright preservation of the 4,500 images exposed by Capa, Chim and Taro, who in addition to being great friends of his, three quarters of a year ago trusted utterly on his great professionalism, talent and working capacity when developing their films and making the very important 35 mm contact sheets from which editing the best pictures.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The huge quality of the developments made by Chiki Weisz three quarters of a century ago, the practically perfect preservation condition of the 35 mm film rolls and the excellent digitization implemented by the experts of the Rochester Museum of Photography, have enabled the enlargement of some 35 mm film rolls until making mural size contact sheets, something really exotic which is undoubtedly one of the most relished ingredients by the attendants. Incredibly, in spite of such a considerable size of enlargement, there isn´t barely any noticeable loss of quality, which speaks clearly in favour of Chiki Weisz´s darkroom work, because from mid thirties, he had to develop Kodak and Agfa panchromatic nitrate films featuring sensitiveness of around Weston 32 (equivalent to ISO 40), and these emulsions were noted for their visible grain. The praiseworthy labour of Picto Photographic Laboratory in Paris, author of such king size contacts, has likewise been instrumental in that regard. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Nevertheless, I have got the firm conviction that Chiki Weisz would have been very happy knowing the current situation, since after all, it has been possible to preserve this photographic treasure, World Heritage, which was the important thing, and millions of people all over the world

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

have now the chance to watch these impressive photographs made by his great friends Robert Capa, David Seymour Chim and Gerda Taro during the Spanish Civil War, three generations after the events, with roughly 4,500 35 mm nitrate negatives which have kept almost 100% intact thanks to Mexico climate and that have enabled that Cynthia Young, Assistant Curator of ICP New York and Curator of the great photographic exhibition The Mexican Suitcase, organizes once more a superb picture display oozing true international magnitude ( as were previously Unknown Wegee (2006), This is War! Robert Capa at Work & Gerda Taro - in collaboration with Kristen Lubben, Associate Curator of the ICP New York- during 2008-2010, etc) full of good taste details enthralling the large numbers of visitors.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza
Photo: José Manuel Serrano Esparza

The Mexican Suitcase remarkable photographic exhibition offers also a wide range of vintage illustrated publications edited in different countries and which reported about the Spanish Civil War. Here we can see two pages of a Dutch magazine. On the left, there are some pictures made by David Seymour ´Chim´ in Vizcaya Front in 1937, while on the right page appear a text and photographs on the cinema director Joris Ivens and his film The Spanish Earth, which he shot in Spain in 1937, with comments and narration by Ernest Hemingway and photography by John Fernhout. A year later, Joris Ivens and John Fernhout shot in China (mainly in Hankou) the film The 400 Million, for which the Dutch director hired Capa as an assistant movie camera operator, after the arrival of Bob with John Fernhout in Hong-kong (where Joris Ivens was waiting for them) on February 16, 1938 on board of the ship Aramis, which had departed from Marseilles (France) on January 21, 1938.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The documentary film With Abraham Lincoln Brigade in Spain (1937-1938), discovered by Juan Salas (an expert on visual studies and independent photographic curator) and shot by Henri Cartier-Bresson and Jacques Lemare during the Spanish Civil War with 35 mm Eyemo cinematographic cameras and that is possible to watch in top-notch quality LCD screens, is another of the alluring sides of The Mexican Suitcase exhibition. Photo: José Manuel Serrano Esparza

It all combined with highly informative texts and a painstaking order, fruit of a previous strenuous work of arrangement and research, with the added bonus that in this photographic exhibition, with very wise criterion, a special priority has been given to 35 mm contacts, exceedingly significant both to choose the best pictures and to know how a professional photographer works and his professional evolution.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

35 mm sheet with photographs made by Gerda Taro in early 1937 on Jarama Front, in northeast of Madrid, and that in the same way as with many other contact sheets included in The Mexican Suitcase exhibition, allows to appreciate the complete series, id est, the before and after of the image or images which were selected by the editors of newspapers and magazines, along with the context of each story. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The area of the exhibition devoted to contacs and vintage copies of pictures made by Robert capa in Teruel (Aragon Front), in December of 1937 and January of 1938, becomes a steadfast focus of attention for the attendants. Just in front of the visitor wearing sandals and crutches, two vintage copies can be made out: on the left, a photograph made by Robert Capa in early January 1938, in which we can see four Republican soldiers (two of them wounded, one slightly injured and marching on foot, and another one being more seriously wounded, with a thick bandage on his head and mounted on a donkey) walking by a Teruel house, and a further one also taken by Bob in Teruel on December 21, 1937 (when in the company of his friend and journalist Herbert Matthews of the New York Herald Tribune, he was starting his entrance in the city besieged by the Republican army) and in which we see a father bearing his wounded son - who has his trousers broken and his right leg in the open air with a fairly bloodied bandage- in his arms and a background with the large timber door of a house and the white wall typical of the period.

One of the 35 mm contact sheets with pictures made by Capa during his coverage of the battle of Teruel, of which The Mexican Suitcase contains nothing less than 14 film rolls of the then called miniature format. Once more, the quality of the developments made by Tsiki Weiss in Paris during the second half of thirties proves to be laudable.

Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa / ICP / Magnum

Capa in pure state. Scanning of the original 35 mm negative exposed by Bob on November 7, 1938 during the Battle of Rio Segre. This is one of his most dramatic photographs in his career. The Francoist shells are falling very near and the smoke brought about by the explosions pervades everything.

This photograph was published in the Picture Post magazine number of December 3, 1938 (along with other ones also extraordinary and very dramatic corresponding to that battle), with a caption in which it was stated that ´ two Republican soldiers come back with a captured prisoner ´.

But truth, such as was discovered by The Legendary Maestro Richard Whelan, maximum expert in the world on Robert Capa and Alfred Stieglitz of all time, is that he is a Republican soldier injured by shrapnel of a Francoist howitzer on his ventral area, and who is being helped by two comrades, so the text of such caption is wrong, not written by Capa - something which often happened during his career as a photojournalist-, and it was an editorial decision made by Stefan Lorant (editor of Picture Post) and Tom Hopkinson (assistant editor of Picture Post).

Whatever it may be, the image is another diachronic icon of war photojournalism. Capa risks his life to a great degree to take it, being in the firing front line, in a zone where the Republican troops are being attacked by the Francoist artillery. 73 years later, you can almost hear the deafening sound of shells, smell the black powder and feel the fear to death.

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Three contact sheets and two vintage copies of photographs made by Robert Capa in Early January 1939 and corresponding to the Catalonian Front. In the vintage copy visible on the left, appear four Republican soldiers belonging to general Líster´s V Army Corps in an area of combats, approximately three weeks before the onslaught of Francoist troops between Manresa and Sitges on January 22, 1939 and the following day attack on Sabadell, Tarrasa and Badalona, subsequently crossing the Llobregat river, all of which results in the hasty exodus of hundreds of thousands of Republican refugees from Barcelona towards France.

In the lower vintage copy, we see an exceedingly young Republican conscript being roughly 16 years old, enrolled during the last calling up and photographed by Capa by the walls of a half-destroyed rural house located on the fighting area. Bob clearly realizes the inexperience of the recruit, dramatically revealed by two details vividly depicting the tragedy of the moments which are being lived, since the teenager, with barely any military drill, is grabbing the Mauser rifle with his left hand on the area of its barrel tip, which he is hiding with his thumb, with the danger it implies, and at the same time, he is grasping the gun into his chest, in such a way that the muzzle is aiming at his face, which increases the jeopardy even more.

Another of the highlights of The Mexican Suitcase exhibition is the comprehensive assortment of of top-notch quality vintage copies in medium and large sizes it holds (a total of fifty), plus other twenty also excellent and made after the Spanish Civil War. Here we can see a vintage copy with some orphan refugee children having lunch, made from the original 35 mm negative exposed by Robert Capa in Barcelona in November 1938. Photo: José Manuel Serrano Esparza.

Vintage copy of a photograph made by Capa in March 1939 in the internment camp of Argelès sur-Mer (France) for Republican exiles, in which we can see a mother cleaning his son´s nose. As an aftermath of the Francoist troops advance and with the war already lost, a total of 500,000 persons escaped from Spain to the south of France crossing the French border, being confined and crammed into different camps (Le Barcarès, Bram, Argelès-sur-Mer, Montolieu, Saint Cyprien and Gurs) in deplorable conditions, lacking food, water and the most basic hygienic conditions, together with non exiatent electricity and impossibility to get any kind of medical attention or medicines. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa / ICP / Magnum

Scanning of the original negative exposed by Robert Capa in the internment camp for republican exiles of Le Barcarès (France) in March 1939. This well-known image captured by Capa became a further icon in his career as a professional photographer, and appeared inside the pages of many magazines and publications of the time, showing the world with all of its roughness and dramatism the destiny of around 500,000 people who had to flee Spain marching to France with only their clothes on and the few personal belongings they had been able to save, to set about a new life beginning from scratch. Once more, it is very evident the practically perfect preservation condition of the negatives, 75 years after the events, which has enabled to save this great array of pictures - many of them wholly unknown - of the Spanish Civil War, which are probably the biggest trove of images in the History of Photography.

Photo: Robert Capa. © Estate of Cornell Capa /ICP / Magnum

Image taken by Robert Capa in March 1939 in the French concentration camp of Bram during the distribution of food to Spanish Republican refugees. The gaze of the young boy in the middle of the picture clearly shows the host of hardships endured by him. Bob has realized that - unlike other older exiles appearing behind him- this boy lacks adequate winter clothes and is getting very cold.

Another image of attendants to The Mexican Suitcase Exhibition watching the documentary film With the Abraham Lincoln Brigade in Spain (1938-1939). Photo: José Manuel Serrano Esparza

The documentary film With the Abraham Lincoln Brigade in Spain (1937-1938) includes a lot of informative texts easing the understanding and historical context for the visitors. Photo: José Manuel Serrano Esparza.

Persons of the most various ages and generations go to watch live what is not only a grandiouse photographic exhibition, but also a coming back in time 75 years behind. In the image, the woman nearest to the camera is seeing the cover of Regards magazine of April 15, 1937 in almost perfect preservation condition, while another visitor in the background beholds - with the help of a very powerful magnifying lens (provided to the attendants by the Musée Départamental de l´Arles Antique) some contacts sheets with pictures made by Gerda Taro in March 1937 in Valencia, during the drill of Republican Army men, which was made from early 1937 after the first months of war in which units composed by popular militias prevailed. Photo: José Manuel Serrano Esparza

The Mexican Suitcase exhibition also shows some of the Notebooks of the Spanish Civil War (1936-1939) including pictures made by Capa and Taro, belonging to the Collection of National Archives of paris and encompassing 24 x 36 mm contacts clipped and glued to their pages as a reference guide. We can see here one of those notebooks with the contacts of the hair-raising reportage made by Gerda Taro in Valencia morgue on May 16, 1937, after the aerial bombings on 14 and 15 of that month, and in which she photographed the stained with blood bodies of many victims along with a number of their fidgety relatives waiting for news and grabbing the metallic fence giving to the main gate of the building. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: Gerda Taro. © ICP New York

Scanning of the original negative of a dramatic photograph made by Gerda Taro and showing relatives of casualties of Valencia bombing, who are waiting for news about their beloved ones by the access railing of the Turia city morgue. The mien of the foreground woman clad in dark garment and with her thumb inadvertently touching her lips is the epicenter of an icon which still keeps utterly its effect, almost 75 years after the events.

These valuable contact notebooks also aroused a considerable interest. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Three vintage copies of photographs made by David Seymour ´Chim´ near Badajoz (Extremadura), in early May 1936, during his first trip to Spain as a photographer for Regards French magazine, accompanied by the writer George Soria, aren´t unnoticed at all for the visitors, and the same happens with the series of six 35 mm contacts to which those images belong.

In the upper middle area you can see the famous image of a peasant mother nursing his son while she is listening to a speaker during a political rally. At present, it is more deeply known both the context of this photograph and its true image aesthetics and aspect ratio, for its original negative was one of the 4,500 included inside The Mexican Suitcase.

Until now, there were only reproductions of vintage copies, in which part of the original 24 x 36 mm frame had been traditionally cut and an excessive darkening along with a contrast increase had taken place, but this great exhibition allows to watch the picture with its full 2:3 proportion together with its original tones, it all with a much higher level of detail.

This photograph had a profound impact and was published in Regards magazine of May 14, 1936, in AIZ of June 29, 1936, and in Nova Iberia of January 1937.

On its right, we can see another picture belonging to this series captured in Badajoz, and in which appears an old woman with her left hand leaned on the left area of her face, looking at an orator and listening to his words. This aged woman is with her mouth ajar, showing teeth in bad condition. Behind her appears the head with beret abd the right shoulder and arm of an old farmer, being possible to glimpse many others attendants to the meeting in the background - already out of focus - .

In both pictures, truly excellent, Chim, a great photographer and likewise featuring very deep technical and lighting knowledge, makes a masterful use of the high lateral light, generating peak levels of dramatism on underscoring the left half of the main characters´ faces, surrounded by harsh shadows and glances of intense concern and hopelessness.

Photo: David Seymour ´Chim´. © Estate of David Seymour / Magnum

Scanning of the original negative of the famous photograph made by David Seymour ´ Chim ´ near Badajoz (Extremadura) in early May 1936.

On the right of the woman suckling her baby we can see the expression of her eyes overfilled with fear and anguish before an uncertain future of another a little younger mother wearing a clear attire and located on the right of the image - taking in her arms her approximately three years old daughter - whose left shoulder touches the right border of the frame or the detail of the around ten years old girl - who is standing by the nursed baby - frightfully peering out her head just behind a young man attending the event, while just behind her we can see the half of the face of other similar age girl being thoughtful.

Chim, with great sensitivity and paying attention even to the most minute details, captures the countenances of the countryside men and women, toughened and prematurely aged because of a life full of hardships and daily work by the piece during between 12 and 16 hours for subsistence pittances (to name but an example, the woman suckling his baby isn´t probably more than 30 years old, albeit she seems to be around 50) and foresees the dramatic events which will begin in Spain only two months and a half later.

This man is one of the most important photographers in history and a great friend of Robert Capa and Henri Cartier-Bresson, who deeply admired him.

Sheet with 33 contacts of the reportage made by David Seymour ´Chim´ in November 1936 in Sabadell, a great industrial city in the north of Barcelona, during the visit that he made with his brother-in-law S.L.Schneidermann to a textile factory. Chim photographs in a discreet and masterly way different working men and women full-swing, making different tasks, and at the same time, he manages to impressively depict thge texture of different machines, thread reels, etc. Though this Master of Photography is under difficult lighting conditions, a lot of dark backgrounds and simultaneous presence of white thread next to the metallic structures of blackened by time iron, a very high percentage of the 33 images are accurately exposed, with a lavish level of detail in low key and high key areas alike. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

The expectation and interest aroused by David Seymour ´Chim´ photographs and contact sheets along with the explanatory text by them, are one of the foremost sides of this unforgettable The Mexican Suitcase exhibition. Photo: José Manuel Serrano Esparza

David Seymour ´Chim´ made in Asturias, above all in the areas of Oviedo, Gijón and Langreo, some of his most representative series of pictures, with highly eloquent portraits in which he captured both the faces of the Republican militiamen (in the trenches, having lunch, talking to one another, etc) and men and women working in the mines in dire conditions, civil population keeping long queues to obtain food, and other various contexts of the daily life that many people strove after going on. Chim achieves to get pictures of dual meaning in which war is overtly perceived, but at the same time, there´s leeway for hope. Therefore, the attendants have the chance to watch as well as many famous pictures made by David Seymour ´Chim´, another group of unknown photographs made by him and showing a number of sides of the usual life of portrayed civilian persons, and that on not having been made in the combat fronts, weren´t mostly published in the newspapers and magazines of the time, but transcend the destruction and ponder on other aspects inherent to war and how it affected to those ones who suffered it. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Photo: José Manuel Serrano Esparza

A visitor watching the exhibition area with contact sheets of pictures made by Chim in February 1937 near Oviedo to young Asturian dynamiters. The vintage copy on the wall, in which can be seen two Asturian miners with dynamite sticks was cover of Regards French magazine of February 18, 1937. Photo: José Manuel Serrano Esparza

Chiki Weisz was always throughout his entire life surrounded by extraordinary people of the photographic and artistic scope: Robert Capa, Kathy Horna, David Seymour ´Chim´, Gerda Taro, Fred Stein, Leonora Carrington, Remedios Varo and many others, being with difference to meet Leonora Carrington, a world-class representative of Surrealism and pride of México, the turning point in his life, as she was an extraordinary woman whom he loved deeply and with whom he had two very wished children, for whom Chiki Weisz worked hard, above all during forties and fifties, as a social photojournalist in Mexico D.F - because he was also a good photographer - , always wishing that Leonora Carrington was the main character, whose great personality and artistic talent were the light which greatly lit both his family, utterly integrated and identified with Mexico, and those ones who met her and had the chance of realizing the extraordinary artistic and human stature of a woman who was likewise a great mother.

Regarding the great photographers for whom he worked in darkroom during the second half of thirties, Chiki Weisz always chose to discreetly stay in the background, because his bigger desire was that Bob, Chim and Gerda were the main characters, which made him happy, as well as being a great admirer of Capa as a photographer and human being alike and being very grateful to him, since thanks to Bob´s help, he could flee the concentration camp in Morocco to which he was deported, arriving in Casablanca, a city in which he embarked on the ship Serpa Pinto bound for Mexico, where he arrived in 1942.

The Mexican Suitcase historic photographic exhibition has been decisive among many other things to undoubtedly prove that Chiki Weisz is deservedly one of the most prominent experts in development of films and printing of all time, along with outstanding figures like Voja Mitrovic, Teresa Engle Moreno, George Fevre, Igor Bakht, David Vestal, Nathalie Lopparelli, Bruce Barnbaum, Juan Manuel Castro-Prieto, Pablo Inirio, Dominique Granier, Giulietta Verdon-Roe ...

On the other hand, such as was explained by Brian Wallis (Chief of Exhibitions of the ICP New York), this unforgettable exhibition has meant the unquestionable verification, even more if possible, of the stratospheric dimension of David Seymour ´Chim´ as a photographer, because the 46 35 mm film rolls exposed by him during the Spanish Civil War and preserved in pristine condition, provide a number of unknown till now extraordinary portraits made with available light of famous Republican personalities of the time, such as Federico García Lorca, Ilya Ehrenburg, Ernest Hemingway, etc (together with many of his images taken both in Bilbao and bordering villages and in Oviedo during 1937, in which through a masterly use of the quality and directions of natural light, he captures the faces of combatants, women and children), without forgetting a wide range of remarkable pictures of different objects affected by war, it all with truly praiseworthy thoroughnes and self-discipline, in synergy with a unique versatility and ability to draw the genuine soul of the persons he photographs, also highlighting in his abundant pictures of children which were always one of his fortes.

Photo: David Seymour ´Chim´. © Estate of David Seymour / Magnum

Scanning of the original negative of the amazing portrait of Federico García Lorca made by David Seymour ´Chim´ in early July 1936 in Madrid, a few days before the beginning of the Spanish Civil War.

With great professionalism, the ICP New York left the difficult digitization of the original nitrate 35 mm films of The Mexican Suitcase in the hands of a team of experts of the Key Whitmore Conservation Center of the George Eastman Kodak Museum in Rochester, directed by Grant B. Romer (Director of the Advanced Residency Program in Photograph Conservation of the George Eastman House Museum of Rochester), Mirasol Estrada ( Andrew W. Mellon Fellow of the Advanced Residency Program in Photograph Conservation at George Eastman House International Museum of Photography and Film and brought up in the ECRO of Guadalajara, Jalisco), Inés Toharia Terán (a Specialist in the Preservation of Cinematographic Stuff) and Arnold VanDenburgh (Designer), who managed to create the Planar Film Duplicating Device (PFD2) made with glass, teflon and aluminum which carried out simultaneously a great quality of professional scanning with the maximum reduction of the risks inherent to unfold 35 mm nitrate film rolls which had been very wrapped around for approximately 68 years, because it is an ingenious contrivance holding photographic film and working as a copy stand with which each and every one of the original nitrate 35 mm film roll was photographed with a Canon ESO DS Mark III digital reflex camera, so avoiding any possible frictions of the emulsions exposed by Capa, Chim and Taro and developed by Chiki Weisz on any kind of physical support, greatly attaining the access to the images without unrolling or cutting the films and with the minimum feasible manipulation of them.

This has meant in practice a momentous feat, since they have been able to solve the conundrum which implied to flat the 35 mm nitrate roll films in such a way that there wasn´t any image distortion or harm to them, with the simultaneous need to avoid the built-in typical risks in this sort of highly inflammable emulsion.

And at the same time, thanks to the good preservation condition of them, they have managed to get excellent results, in my opinion comparable in terms of image quality to the ones which would have been achieved with a professional 35 mm Nikon Coolscan 5000 ED scanner reaching the 4,000 dpi of optical definition, with a 4.8 DMAX, though this kind of scanners were far from being the most appropriate to digitize the very warped 4,500 negatives of the 126 rolls of 35 mm film of The Mexican Suitcase and wouldn´t have enabled a safe handling and keeping up of the delicate nitrate 24 x 36 mm negatives, which was the most important side.

Neither was possible the use of state-of-the-art scanners of the cinematographic industry with 35 mm films like the ARRISCANS 3K and 6K searching for the concept of integral digital replica of the original 35 mm negative (with exceptional levels of sharpness and dynamic range), since a high percentage of the sprocket holes of the 35 mm film rolls of The Mexican Suitcase are broken.

Therefore, it was necessary to find the best feasible compromise solution enabling to attain a top-notch quality digitization, and the George Eastman House Museum team did it with high marks using the PFD2, because the 40 megabytes DNG archives obtained from the RAW of each one of the 4,500 negatives made with the Canon EOS 1DS Mark III at f/16 and 1/6 sec are more than enough to any desired application and size.

In a truly incredible way, the modern digital technology has been a key factor in this story for the definitive preservation of this historical and hugely important photographic heritage of images created almost three quarters of a year ago, with spectacular image quality and a total preservation of the special image aesthetics typical in the black and white chemical emulsions of the time which included high quantities of silver.

Probably, it would be feasible even to go beyond trying to get all the possible information of the 4,500 negatives exposed by Capa, Chim and Taro making up The Mexican Suitcase, and with high levels of security, using the Inscanity 4K HDR Film Scanning, currently the quality world benchmark in cinematographic industry scanners, with a 3.3 full density range, TDI sensor and spectrally optimized LED luminic source, using a sprocketless film path (along with an optical touch free pin registration, so there isn´t any torn perforation, as well as featuring a precision roller gate that flattens warped films, it all being much safer for archival films) and gets maximum information in high keys.

Photo: José Manuel Serrano Esparza


Among the best of the yield of images made by David Seymour ´Chim´ during his coverage of the Spanish Civil War, are the photographs he took in February 1937 in Asturias (Oviedo, San Esteban de las Cruces, Gijón, Langreo, Duro-Felguera mines, etc) and in January-February 1937 in Basque Country (Bilbao, Bermeo, Lekeitio, Berango, Gorliz, Gatika, Erandio Goikoa, Guernika, Güeñes, Amorebieta, Eibar, Cenerruza-Puebla de Bolívar and Elgeta). Photo: José Manuel Serrano Esparza

And as if it were not enough, The Mexican Suitcase also offers the visitors two noteworthy desserts: the shooting with 35 mm movie cameras made by Henri Cartier-Bresson and Jacques Lemare to the Abraham Lincoln Brigade in 1937 and 1938 during the Spanish Civil War and particularly the documentary film The Mexican Suitcase directed by Trisha Ziff, one of the most important worldwide cinematographic events of the year, filmed throughout two years not only in Spain, but also in different countries related to the Spanish Civil War, and offering a stark social and political approach about whay the conflict meant and the aftermath it had on those who endured it, above all the exiles, also including hugely interesting interviews with still alive friends of Capa, Chim and Taro, along with very old persons who lived those convulsed days.

Copyright Text and Indicated Photographs: José Manuel Serrano Esparza. LHSA
Inscribed in the Registry of the Intellectual Property of Madrid

Teruel: Robert Capa Photographed a Dead Republican Soldier in a Tree on 21-24 December 1937

Robert Capa, China 1938: First Kodachrome War Photographies in History