martes, 2 de marzo de 2021

CERRO MURIANO (CÓRDOBA) : DESCUBIERTA LA UBICACIÓN DE OTRA FOTOGRAFÍA EN LA QUE ROBERT CAPA CAPTA LA TENSIÓN JUNTO A UN CAMIÓN POCOS MINUTOS ANTES DE LA EVACUACIÓN DEL PUEBLO EL 5 DE SEPTIEMBRE DE 1936

 Por José Manuel Serrano Esparza 

                                                                                                        Photo : Robert Capa / © ICP New York

elrectanguloenlamano.blogspot.com ha podido descubrir la ubicación de otra nueva fotografía hecha por Robert Capa, desvelada recientemente por el ICP de Nueva York en su página web y en la que aparecen varios milicianos alcoyanos de la CNT y la FAI con cuatro habitantes de Cerro Muriano (Córdoba) dentro del pueblo, junto a un camión, pocos minutos antes de iniciar la huida

Una imagen cuyos reencuadres selectivos de la zona inferior y superior verifican sin duda que ésta es con diferencia una de las fotografías más dramáticas captadas por Capa durante toda su trayectoria como fotógrafo y en la que la espeluznante expresión facial de la mujer de Cerro Muriano a la que puede apreciarse en la parte baja de la fotografía, completamente aterrotizada por lo que está viendo que ocurre a unos 2 km de distancia, define en gran medida el momento. 

Esta fotografía, de la que no se conocía hasta ahora su ubicación, 

Antigua casa inglesa que formó parte desde finales del siglo XIX del Hospital Inglés de Cerro Muriano, construído por la Córdoba Copper Company al sur del pueblo y que fue popularmente conocido como el Barrio del Botiquín. Esta casa experimentó distintas remodelaciones durante las décadas posteriores a la Guerra Civil Española, aunque siempre ha mantenido su perfil básico original. La reja que se aprecia en la zona superior derecha de la fotografía hecha por Robert Capa el 5 de Septiembre de 1936 (había en ese momento otra reja exactamente igual a la izquierda del todo de la casa) es de hierro forjado de muy alta calidad ensamblado mediante remaches, y fue sustituida muchas décadas después de la guerra por las que aparecen en la imagen en color de 2021 (captada desde fuera de la valla de circunvalación) que están fabricadas con soldadura. Capa, que estaba situado aproximadamente en un ángulo de 30º a la derecha con respecto a las personas que aparecen en la fotografía de blanco y negro, hizo un encuadre vertical que abarcó buena parte de la zona derecha de la fachada de la casa, situando el borde derecho de dicho encuadre muy cerca de la antigua reja, tanto en su área derecha como en la ornamentación superior. © José Manuel Serrano Esparza

fue hecha por Robert Capa el 5 de Septiembre de 1936 junto a la zona derecha de la fachada de la antigua casa inglesa adyacente a la calle San Rafael del pueblo de Cerro Muriano, en su zona sur, justo antes de llegar al Bar Restaurante Los Pinares, y era una de las viviendas que formó parte del Hospital Inglés (conocido por los lugareños como el Barrio del Botiquín) durante la época de esplendor de la Córdoba Copper Company.

Capa captó la foto durante los momentos previos a la evacuación del pueblo que están a punto de hacer gran parte de los milicianos que se encuentran en él como defensa ante el ataque de tres columnas franquistas bajo el mando global del general Varela.

Pero la población civil también decide iniciar la huida, y algunos habitantes del pueblo van a subir a los camiones (cuya capacidad es limitada), mientras que la mayoría huirán a pie a través de la salida norte de Cerro Muriano, con dirección a la antigua Estación de Tren de Obejo y El Vacar, en durísima marcha de 12 km a pleno sol y una temperatura de 40º C. 

                                                                                                         Photo : Robert Capa / © ICP New York  

Interior del pueblo de Cerro Muriano. Son aproximadamente las 14:15 h de la tarde del 5 de Septiembre de 1936. Milicianos armados de la CNT y la FAI de Alcoy (Alicante) así como seis habitantes del pueblo (una mujer visible en la parte inferior de la imagen, un chico adolescente con camisa blanca y pañuelo, un niño pequeño con boina y un hombre joven con sombrero de paja típico andaluz, parcialmente tapado por el miliciano alcoyano con manta subido al camión, y dos habitantes más de Cerro Muriano, uno con sombrero en la esquina inferior izquierda de la imagen y otreo con boina en la esquina inferior derecha de la misma) están a punto de huir de Cerro Muriano en el camión visible en la fotografía. 

Todos ellos están recibiendo las últimas instrucciones de evacuación por parte de algún jefe republicano (fuera de imagen), pero aunque escuchan sus palabras, están mirando a la zona de combates que se están produciendo en la colina Las Malagueñas, viendo las columnas de humo que se elevan, mientras oyen el ruido de los disparos de fusil, ametralladora, mortero, granadas de mano, artillería, etc, que están intercambiando las tropas republicanas defensoras de dicha cota y dos de las tres columnas franquistas atacantes : la central (al mando del comandante Álvarez Rementería) que está atacando la cota Las Malagueñas a través de su vertiente sur y los tabors de regulares marroquís de Sáenz de Buruaga que han intentado tomar por asalto dicha colina intentando subir por su vertiente norte a partir de aproximadamente las 13:h del mediodía de este 5 de septiembre de 1936, momento en que de modo inesperado los alcoyanos se han lanzado en tromba sobre ellos, frenando su avance y poniendo en peligro toda la operación de ataque del general Varela. 

                                                                                                          Photo : Robert Capa / © ICP New York

Todo el mundo quiere subir a los camiones cuanto antes, porque se teme un ataque en masa con envolvimiento del pueblo por parte de los feroces tabors de regulares marroquís del Ejército de África bajo el mando del coronel Sáenz de Buruaga, integrados dentro de la columna de la derecha franquista atacante, que tiene por misión la captura de la colina Las Malagueñas (donde se encuentra el puesto avanzado de mando republicano en la zona con los comandantes Juan Bernal, Gerardo Armentia, José Balibrea y Aviraneta), alargar la línea de frente y realizar la maniobra envolvente a través de la Finca de Villa Alicia para atacar a través de su vertiente norte a los defensores republicanos de la colina Torreárboles, que están siendo a su vez atacados cuesta arriba a través de su vertiente sur desde aproximadamente las 10:00 h de la mañana por la columna franquista de la izquierda al mando del comandante Sagrado. 

Pero el general Varela no tiene ninguna intención de atacar el pueblo de Cerro Muriano el 5 de septiembre de 1936 (será tomado por asalto el día 6, aproximadamente a las diez de la mañana, con un terrible ataque a sangre y fuego realizado por las tropas marroquís a través del Camino de los Pañeros, iniciado a partir del tramo que discurre junto a Piedra Horadada), 


porque sabe que la clave para su conquista es la captura de las colinas Las Malagueñas y Torréaboles.

El general Varela, militar con enorme experiencia, curtido en mil batallas desde los años veinte en la Guerra de Marruecos y especialista en realizar con éxito misiones de ataque con gran riesgo para sus propias tropas, ha ordenado ( tal y como relata Franz Borkenau en su libro " El Reñidero Español ") bombardear el pueblo con la aviación y que varios artilleros marroquís hagan disparos de cañón en zonas aledañas a la zona sur del mismo para que los soldados republicanos y milicianos de la CNT y Alcoy que defienden Cerro Muriano crean que los tabors de regulares van a atacar el pueblo en cualquier momento.

Franz Borkenau, Hans Namuth y Georg Reisner (que han llegado a Cerro Muriano el 5 de septiembre de 1936, a diferencia de Capa y Gerda Taro, que están en el pueblo desde el 3 de septiembre de dicho año), están dentro del pueblo y perciben claramente que los soldados marroquís podrían capturar Cerro Muriano en cualquier momento, pero no lo hacen.

Franz Borkenau comenta ésto en su libro con mucha extrañeza.

Pero el gran periodista suizo poco podía imaginar en esos momentos la realidad de lo que ocurrió.

¿ Por qué el general Varela ordena bombardear Cerro Muriano con la aviación, disparar algunos cañonazos en sus aledaños sur y fingir que va a atacar el pueblo muy pronto, pero en realidad ha dado orden de no realizar tal asalto hasta el 6 de Septiembre por la mañana? 

Mapa mostrando las tres columnas del ataque franquista sobre Cerro Muriano el 5 de Septiembre de 1936, diseñado por el general Varela con un enorme nivel de audacia y cuyo éxito dependía totalmente del rápido avance de la columna de la derecha de Sáenz de Buruaga (en la que estaban los feroces tabors de regulares marroquís) hacia la colina Las Malagueñas como objetivo principal y el ulterior alargamiento de la línea de frente a través de la Finca de Villa Alicia para atacar Torreárboles a través de su vertiente norte. Pero el inaudito ataque en tromba de los alcoyanos sobre las tropas marroquís cuando estas intentaron tomar por asalto la colina Las Malagueñas y el cuartel general republicano en la zona, paró durante muchas horas la ofensiva del general Varela.

Ello obedece a que la clave del éxito de su ataque depende totalmente de la velocidad de avance de la columna de la derecha franquista, en la que están desde un punto de vista militar varias de las mejores unidades del Ejército de África : el Tabor de Regulares de Melilla nº 3 bajo las órdenes del comandante López Guerrero (perteneciente al Grupo de Regulares de Melilla nº 2 de Nador de la Cicunscripción Oriental) y los Escuadrones de Regulares de Ceuta nº 3 y Alhucemas (bajo las órdenes del comandante Gerardo Figuerola), todas ellas bajo el mando del coronel Sáenz de Buruaga. 

Es vital para los objetivos que se ha fijado el general Varela con su ataque a Cerro Muriano el que esta columna de la derecha con tropas marroquíes avance con la mayor rapidez posible, tomando por asalto la colina Las Malagueñas y alargando la línea de frente a través de la Finca de Villa Alicia.

Pero el inesperado y tremendo ataque de los alcoyanos sobre dichas tropas marroquís hace que estas tengan que frenar su avance y enfrentarse de modo frontal en batalla campal a los milicianos anarquistas de la CNT y la FAI de Alcoy, por lo que toda la columna de la derecha de Sáenz de Buruaga 

El inesperado y tremendo ataque de los alcoyanos sobre las tropas marroquís de la columna de la derecha del ataque franquista al mando del coronel Sáenz de Buruaga, cuando éstas intentaban tomar por asalto la colina de Las Malagueñas, impide durante varias horas el avance de dicha columna, cuyos soldados marroquís del Ejército de África se ven obligados a luchar a la defensiva. El general Varela percibe que esta es una situación peligrosísima, porque si tropas republicanas procedentes bien de Cerro Muriano (a 2 km de distancia) o El Vacar (a 12 km de distancia) acuden a la zona, cogerían entre dos fuegos a las mencionadas tropas marroquís, aniquilándolas por completo, por lo que decide ordenar a la aviación que bombardee el pueblo y que varios artilleros marroquís hagan algunos disparos en la zona sur adyacente a Cerro Muriano, para que todo el mundo crea que los marroquís van a intentar tomar por asalto el pueblo en cualquier momento.

corre peligro de ser aniquilada si tropas republicanas procedentes de Cerro Muriano pueblo o el Vacar (donde hay abundantes efectivos republicanos en la zona próxima al castillo) acuden a la zona y percuten perpendicularmente sobre los marroquís que están luchando a muerte con los alcoyanos y no podrían hacer frente a un ataque simultáneo republicano desde otra dirección.

El general Varela se da cuenta de que puede perder la batalla en cualquier momento y decide atacar Cerro Muriano con la aviación para impedir que las tropas republicanas que están dentro de él puedan bajar a la zona sur próxima a las Malagueñas donde luchan alcoyanos y marroquís, y que todo el mundo crea que va a asaltar el pueblo en cualquier momento.

Y ésto provoca el pánico tanto de la población civil como de los milicianos que están dentro del pueblo, iniciando todos la huida con gran rapidez, porque están seguros de que los soldados marroquís van a intentar tomar el pueblo por asalto en cualquier momento.

UNA IMAGEN ATEMPORAL 

                                                                                                       Photo : Robert Capa / © ICP New York

Esta fotografía es muy significativa y definitoria de lo que ocurrió realmente en el interior de Cerro Muriano  el 5 de Septiembre de 1936, día en que no hubo lucha dentro del pueblo, sino que el frente de combates estuvo en Las Malagueñas, la Finca de Villa Alicia y Torreárboles.

Pero a partir de aproximadamente la una de la tarde, cuando las tropas marroquís intentaron tomar por asalto la colina Las Malagueñas y la mansión del mismo nombre donde estaban los altos mandos republicanos en la zona, y se produjo el violentísimo choque entre los tabors de regulares y los milicianos alcoyanos, la balasera (que se había iniciado aproximadamente a las diez de la mañana con el ataque a la vertiente sur de las Malagueñas por la columna franquista del centro y el ataque a la vertiente sur de Torreárboles por la columna franquista de la izquierda), la balasera alcanzó tales proporciones que tanto los milicianos alcoyanos de la CNT y la FAI que estaban dentro de Cerro Muriano como la población civil empezaron a iniciar la huida de Cerro Muriano a toda prisa, ante el temor de un ataque de las tropas marroquís sobre el pueblo, en el que habían caido ya algunas bombas de aviación, ataque aéreo que se intensificaría a partir de aproximadamente las 14:30 h de la tarde, sin olvidar el estruendo de los obuses de de disparos con piezas de artillería entre ambos bandos en las mencionadas colinas.

                                                                                        Photo : Robert Capa / © ICP New York

Así pues, todas las personas que aparecen en esta fotografía están viendo la batalla desde aproximadamente unos 2 km de distancia, están escuchando perfectamente los tiros con todo tipo de armas que están siendo disparados en la colina Las Malagueñas y en la colina Torreárboles entre ambos contendientes, y todo el mundo cree que las tropas marroquís atacarán el pueblo en cualquier momento.

                                                                                                            Photo : Robert Capa / © ICP New York 

Vemos a cinco milicianos, una mujer, un chico adolescente, un niño pequeño con boina y a un hombre joven ataviado con típico sombrero de paja andaluz.

Con su habitual maestría y sentido de la anticipación, sabiendo ver la foto, Capa nos muestra claramente su rapidísima concepción de la foto a partir del encuadre, que en esta imagen elige en formato vertical, con una composición que enfatiza especialmente al miliciano con manta sobre su hombro izquierdo y boina negra que domina la imagen, se ha subido ya en el camión para ver mejor los combates desde la distancia y también para segurarse un sitio cuanto antes.

                                                                                                           Photo : Robert Capa / © ICP New York 


Capa ha apretado el botón liberador de su Leica II (Model D) acoplada a un objetivo Leitz Elmar 50 mm f/3.5 justo en el momento en que este miliciano tiene su pierna izquierda levantada, apoyada sobre el borde metálico superior de la zona trasera del camión y la mano derecha cruzada sobre su muslo izquierdo, lo cual confiere un gran dinamismo a la escena.


El fotógrafo se ha dado cuenta también de que una potente luz solar viene de la izquierda, incidiendo sobre la zona derecha y frontal de la cara de todas las personas que aparecen en imagen, dejando en sombra la zona izquierda de sus rostros, lo cual refuerza todavía más el dramatismo de la escena, destacando en este sentido la zona low key de la zona izquierda de la cara y cuello del miliciano subido en el camíon, así como el área justo debajo de su manta. 


Reencuadre selectivo de la mitad inferior de la fotografía en el que se aprecia la espeluznante expresión facial de la mujer de Cerro Muriano que espera a ser evacuada en el camión mientras mira horrorizada en la distancia los combates que están teniendo lugar a unos 2 km de distancia en la zona de la colina de Las Malagueñas. Está viendo columnas de humo que se elevan de los puntos en los que explotan tanto proyectiles de artillería de ambos bandos como bombas de la aviación franquista que están lanzando aviones Breguet XIX y Neuport 52 sobre los defensores republicanos que están en esa zona. El estruendo del fragor de la batalla genera un enorme stress y angustia en todas las personas visibles en esta imagen junto al camión, que perciben con claridad que están muriendo muchos hombres y quieren huir ya lo antes posible de Cerro Muriano porque temen ser atacados en cualquier momento por las feroces tropas marroquís de tabor de regulares del Ejército de África. Capa ha captado también magistralmente la resignación en el rostro del miliciano cuyos hombros y cabeza sobresalen de la zona inferior central de la fotografía, cuya desoladora mirada sintetiza también en gran medida lo que es la guerra. Vemos también detrás de la mujer de Cerro Muriano a otro miliciano anarquista alcoyano que mira también la zona de combate en la distancia mientras la potente luz solar de Andalucía incide sobre la zona derecha y delantera de su cara. Y a su lado, otro miliciano alcoyano más mira también la lucha en la distancia y las columnas de humo de las explosiones, al tiempo que escucha igualmente el ruido de los proyectiles de artillería y disparos de fusil, ametralladora, mortero, etc. 

La zona inferior de la imagen está dominada por dos terribles expresiones faciales : la del miliciano con gorro oscuro y borla, que ya ha visto las columnas de humo a lo lejos, lleva rato oyendo los disparos de la batalla, pero ya no mira hacia Las Malagueñas ni Torreárboles, sino que está visiblemente preocupado y pensando para sus adentros en sus camaradas milicianos que están luchando contra las tropas franquistas del Ejército de África, plenamente consciente de que tienen muy pocas posibilidades de supervivencia

El semblante de este hombre es desolador y refleja las circunstancias límite en las que se ve inmerso un civil, abocado a jugarse la vida en un conflicto bélico, y los sentimientos que ello genera.

Pero el clímax dramático de esta fotografía no termina aquí, sino que alcanza cotas máximas con la expresión facial de la mujer habitante de Cerro Muriano cuya cabeza y hombro izquierdo asoman ligeramente detrás del rostro resignado del mencionado miliciano

Reencuadre selectivo aún más próximo en el que se aprecia con mayor detalle la expresión facial de pánico de la mujer de Cerro Muriano mientras contempla la batalla que está teniendo lugar a unos 2 km de distancia del lugar junto al camión en el que se encuentra con varios milicianos así como un niño pequeño, un adolescente y un hombre joven con sombrero de paja típoco andaluz que probablemente son familiares suyos. A destacar también el semblante desolador del miliciano más próximo a la cámara, la mirada del miliciano que aparece a la izquierda de la imagen que refleja claramente mucho temor a lo que pueda estar sucediendo en esos momentos a sus compañeros que están luchando contra las tropas marroquís, y especialmente el gesto de horror del miliciano a la derecha de la imagen que se pone la mano en la zona derecha de la frente, plenamente consciente de que están muriendo muchos de sus camaradas. 

Esta mujer de unos 50 años de edad está completamente aterrorizada, y al igual que todos los milicianos menos uno, está mirando desde la distancia la batalla que está teniendo lugar cerca del pueblo, a unos 2 km de distancia, las columnas de humo que surgen en las zonas de explosión de bombas de aviación y proyectiles de artillería y está escuchando también el ruido de los miles de disparos de todo calibre

La expresión facial de esta mujer revela un miedo enorme, no sólo con respecto a su propia seguridad, sino muy especialmente pensando en sus hijos y nietos, que sabe que corren peligro

Pero desde hace rato, Robert Capa, con su gran sensibilidad e intuición, se ha dado cuenta desde hace ya varios segundos de que hay un factor añadido que no le va a la zaga a la expresión facial absoultamente atemorizada de la mujer de Cerro Muriano que aparece en la zona inferior central de la imagen : 

el reencuadre selectivo de la zona superior de la imagen revela que detrás de las personas que protagonizan la acción principal de la escena (tanto las que aparecen en primer plano como las que están ya subidas en el camión porque quieren escapar cuanto antes),


se aprecia una bella ventana con barrotes de hierro repujado ¡ tras la que un joven matrimonio de Cerro Muriano también aterrorizado (visibles en la fotografía justo debajo del fusil Mauser calibre 7 x 57 mm del miliciano subido al camión) están viendo lo que ocurre, 
sin atreverse a salir !, porque reina el miedo y saben que desde hace rato hay ya muchas personas que quieren subir al camión para huir del pueblo (tanto milicianos como habitantes de Cerro Muriano).


La gran acutancia de película Kodak Nitrate Panchromatic de baja sensibilidad Weston 32, equivalente a ISO 40 que alberga en su interior la Leica II (Model D) conectada a un objetivo Leitz Elmar 50 mm f/3.5 con la que Capa he hecho la foto, permite discernir 
con claridad el delantal blanco de la mujer, ya que es la hora de la comida, lo cual concuerda plenamente con el relato de Franz Borkenau de que la evacuación en masa de Cerro Muriano se inició a la hora del almuerzo tras intensificarse el ataque de la aviación franquista a partir de aproximadamente las 14:00 h de la tarde de este 5 de septiembre de 1936, bombardeo que se prolongaría hasta alrededor de las 16:00 h

Igualmente, pese a su grano muy visible, la gran nitidez en cortornos potenciada gracias a las líneas de Mackie entre las zonas de alta y baja densidad creadas durante el revelado con Agfa Rodinal para realzar la acutancia lograda por esta emulsión química de blanco y negro con abundantes haluros de plata ha hecho posible que podamos discernir también la presencia de la cabeza del marido de esta mujer tras la ventana, así como de un miliciano que está junto a ellos y del que es visible una rodilla apoyada en los barrotes y una cartuchera con munición. 

CONCLUSIÓN : 

Fotografía importantísima, hecha por Capa el 5 de Septiembre de 1936, aproximadamente a las 14:30 horas de la tarde, y que verifica totalmente el relato de Franz Borkenau, que en su libro El Reñidero Español relata como pudo ver en directo el éxodo de los habitantes de Cerro Muriano y de los milicianos alcoyanos que estaban dentro del pueblo, como consecuencia de la intensificación del bombardeo del mismo por parte de la aviación franquista y de los disparos hechos por varios artilleros marroquís en los aledaños de su zona sur. 

Franz Borkenau describe también en su libro que se produjeron abundantes momentos de gran stress y nerviosismo, porque todo el mundo, tanto milicianos como población civil de Cerro Muriano quería subier a los camiones y no había sitio para todos, por lo que la mayoría de habitantes del pueblo tuvieron que huir a pie.

5 de Septiembre de 1936. Alrededor de las 15:00 h de la tarde. Miliciano alcoyano mira muy nervioso al fotógrafo en el momento en que este capta un instante de máximo stress, cuando varios habitantes de Cerro Muriano que están dentro de un camión aproximadamente a 500 metros del pueblo, del que han huido a través de su salida norte en dirección a la Antigua Estación de Tren de Obejo y El Vacar, ayudan a subir a un vecino que huía a pie, agarrándole del pantalón y la cintura. © Hans Namuth /Georg Reisner

Todo ésto es también corroborado por las imágenes hechas por Hans Namuth y Georg Reisner en la salida norte de Cerro Muriano, donde se ve a varios camiones y pequeños autobuses parados subiendo a toda la gente que pueden y reflejando también algunos momentos de gran ansiedad. 

Imagen del mismo camión captada desde un ángulo más frontal con respecto a él. El miliciano alcoyano que está junto a la cabina del camión, sigue mirando muy nervioso al fotógrafo. Todo el mundo quiere ponerse a salvo lo antes posible, por lo que cualquier malentendido en un contexto como éste puede generar una situación violenta e incluso disparos. La persona que aparece trémula en la mitad superior de la imagen está siendo subida al camión en ese preciso instante, que ha sido captado con gran pericia por Hans Namuth / Georg Reisner, mientras que al fondo a la derecha se aprecia a un hombre de unos 40 años de edad, con un paraguas para protegerse del sol, que estaba huyendo a pie, y está suplicando a las personas que están a bordo del pequeño autobús de correos Santa Pola-Alicante (capturado por los milicianos alcoyanos a finales de Julio de 1936) que le dejen subir para salvar la vida, porque todo el mundo teme que aparezcan en cualquier momento los temidos soldados marroquís del Ejército de África. © Hans Namuth / Georg Reisner  


Otra imagen de la huida de Cerro Muriano en la que se aprecia un camión distinto con varios refugiados del pueblo que han conseguido subir a él y huyen del bombardeo de su tierra natal. A su lado puede verse a un habitante de Cerro Muriano de unos 35 años subido sobre un caballo en el que va montado otro hombre. Y de espaldas a la cámara, en la esquina inferior izquierda de la imagen, se aprecia la cabeza de un miliciano a pie sobre la carretera, que está controlando lo que ocurre. La inmensa mayoría de camiones repletos de milicianos alcoyanos y de habitantes de Cerro Muriano eran vehículos de las milicias de Alcoy conducidos por milicianos. © Hans Namuth / Georg Reisner 


Extraordinaria imagen en la que el fotógrafo ha utilizado su Leica III conectada a un objetivo Leitz Summar 5 cm f/2 para captar a una madre que llora desconsoladamente mientras avanza a toda velocidad con su bebé en brazos a través de la carretera, que es el Antiguo Camino a la Estación de Tren de Obejo. Esta mujer está huyendo de Cerro Muriano a pie, ha optado por no luchar por subir a ninguno de los autobuses, y le faltan todavía unos 11,5 km por caminar hasta llegar a El Vacar. Mientras, al fondo, se aprecia un pequeño camión que se ha detenido para intentar subir a varios habitantes de Cerro Muriano que también avanzan a pie. Se ve también a un miliciano con la mano izquierda en el bolsillo y el pie derecho apoyado en el camión, que mira fijamente al fotógrafo, en medio de una gran tensión. Por su parte, los hombres y mujeres de Cerro Muriano que están en la parte superior del vehículo miran ansiosos hacia atrás (algo que ocurre en el resto de imágenes hechas por Hans Namuth / Georg Reisner ) intentando asegurarse visualmente de que todas las personas que huyen del pueblo a pie pudean subir a los autobuses para salvar sus vidas cuanto antes. © Hans Namuth / Georg Reisner. 

                                                                                                          Photo : Robert Capa / © ICP New York

En otro orden de cosas, este fotografía hecha por Capa dentro de Cerro Muriano verifica todavía más algo que venimos explicando desde hace años : Robert Capa y Gerda Taro no llegaron a Cerro Muriano el 5 de Septiembre de 1936 procedentes de Montoro con Hans Namuth, Georg Reisner, Franz Borkenau y Clemente Cimorra.

Robert Capa y Gerda Taro llegaron a Cerro Muriano el 3 de Septiembre de 1936 tal y como demuestran las fotografías que Capa hizo en Torreárboles y Las Malagueñas en unos momentos en que evidentemente no había combates en la zona de Cerro Muriano, tal y como se observa claramente en dichas imágenes.

Además, el propio Clemente Cimorra, en su crónica escrita en Cerro Muriano durante la noche del 6 de septiembre de 1936 y publicada en el diario La Voz de Madrid el 8 de Septiembre de dich año, explica que conoció a Capa y Gerda Taro junto a la Mansión de las Malagueñas (un lujoso palacete que había en la cima de dicha colina) durante la noche del 5 de Septiembre de 1936, cuando Capa se presentó a él como fotógrafo de la revista ilustrada Vu y Gerda Taro como fotógrafa de la también revista ilustrada Regards, cuando las tropas marroquís estaban subiendo por las cañadas en su asalto final sobre la colina Las Malagueñas, ne medio de la batalla, y poco después de ver a Capa y Taro observando los movimientos de un avión franquista que sobrevolaba la zona. 

Robert Capa y Gerda Taro estuvieron en Cerro Muriano los días 3, 4 y 5 de Septiembre de 1936, por lo que antes de los combates del 5 de Septiembre de dicho año habían estado durante dos días confraternizando con la población civil del pueblo.

Sólo así puede explicarse la enorme proximidad desde la que Capa hace esta fotografía a los milicianos y habitantes de Cerro Muriano que están a punto de huir del pueblo en el camión que se aprecia en imagen. 

Y esta fotografía confirma también un hecho incuestionable : el moderno fotoperiodismo de guerra nació en Cerro Muriano (Córdoba) el 5 de Septiembre de 1936, cuando Robert Capa tuvo su bautismo de fuego, y con sus dos grandiosos reportajes " Arenga en la Finca de Villa Alicia " y  " Huida de los Refugiados de Cerro Muriano " se inventó un nuevo estilo mucho más ágil y dinámico de hacer las fotos en este ámbito, además de priorizar la captación de imágenes de la población civil inmersa en una guerra, que es siempre quien más la padece, por lo que tanto para él como para Gerda Taro, plasmar en esos momentos a los habitantes de Cerro Muriano, por los que sentían una gran empatía, era lo más importante de todo y los más tracendentales protagonistas de aquel día.  

lunes, 1 de marzo de 2021

SONY ALPHA 1 : A LANDMARK FLAGSHIP IN THE SCOPE OF HIGHEST LEVEL PROFESSIONAL MIRRORLESS EVF DIGITAL CAMERAS

By José Manuel Serrano Esparza

SPANISH 

The recent announcement of the upcoming launching into market during 2021 of the 50 megapixel mirrorless full frame Sony Alpha 1 has meant the genesis of a new stage in the evolution of reference-class digital professional cameras.


SONY ALPHA 1, A NEW BENCHMARK IS BORN

In the midst of a striking international economic downturn because of the pandemic, Sony has been able to create the most powerful, complete and versatile photographic camera made in the world hitherto.

And saying this, known from the very moment in which its specs were revealed, doesn´t mean any underestimation whatsoever regarding the rest of firms within the photographic sector having top-notch professional cameras in the market, both reflex and mirrorless ones, featuring proved ability to spare when it comes to meeting the needs of even the most exacting photographers. 

Suffice it to mention the 21.8 megapixel Micro 4/3 format Olympus OM-D E-M1 Mark III, the 26 megapixel APS-C format Fujifilm X-T4, the 45 megapixel full frame Nikon D850, the 21 megapixel full frame Nikon D6, the 47 megapixel full frame Leica SL2, the 36.4 megapixel full frame Pentax K-1, the 45 megapixel full frame Canon EOS R5, the 45.7 megapixel full frame Nikon Z7 II, the 47 megapixel full frame Panasonic SR1, the 24.2 megapixel full frame Sony A9 Mark II, the 61 megapixel full frame Sony A7R Mark IV, and so forth.

Id est, all of these great cameras from different brands and formats in existence before the appearance of the Sony Alpha 1 get amazing levels of image quality, in addition to boasting breakthrough technology and electronics.

But the fascinating digital technology, steadily in full-blast evolution, never fails to surprise all and sundry, and undoubtedly, Sony, thanks to its expertise, strenuous effort, boundless economical resources to invest in R & D and the huge know-how it has amassed since 2013, year in which it introduced the Sony A7 (first full frame digital compact camera with interchangeable lenses),                                                        

has gone beyond itself rolling out this brand-new Sony Alpha 1, which will turn into the new yardstick among professional mirrorless EVF 24 x 36 mm format cameras since its very introduction during March of 2021, with a formidable array of specs, being particularly relevant the following ones :                                                               

- 24 x 36 mm format state-of-the-art 50 megapixel stacked Exmor RS CMOS with a lightning speed readout of 1/200 s, that´s to say, roughly 1.5 times faster than the Sony Alpha 9 II, in spite of featuring double megapixels. In addition, it is able to obtain images with 15 diaphragms of dynamic range.

- 8k 30 fps video recording with a special heat dissipating structure, enabling more than 30 minutes of shooting, along with 4K at 120 fps.

This original 8K footage can be used to spawn a highly flexible 4K edition in post production, without forgetting that the Sony Alpha 1 likewise boasts S-Cinetone, showing  the same colour matrix generating the very appreciated FX9 and FX6 colours and skin tones, as well as fairly natural medium tones and gorgeous highligths.                                      


- Improved Bionz XR isp, with a very advanced architecture, an eight times bigger power of data handling and able to make up to 120 AF/AE calculations per second. Thanks to them, Sony has managed to hugely improve the AF accuracy in real time when it comes to fulfilling the tracking and focusing on human and animals eyes in a very comprehensive range of head angles with respect to camera and photographer, as well as the new real time AF mode for birds eyes and a significantly bettered continuous focusing in real time optimized for subjects in motion.                          


- 9.44 million dots extraordinary OLED electronic viewfinder offering impressive resolution, 0.9 x magnification and a stunning level of detail, with a refresh rate of 240 fps.                                          

It instantly becomes the best EVF ever manufactured for a professional photographic digital camera.

- Burst of 30 fps with the electronic shutter while keeping full AF and AE tracking performance, with remarkable accuracy even for fast moving subjects. 

- Built-in 1000BASE-T Ethernet port turning it into a remarkably high performer camera for sports photography.

- Unprecedented workflow speed, with the fastest built-in Wi-Fi available, ultrafast 10 gygabites/second USB 3.2 Type-C connector and 1000BASE-T Ethernet for wired LAN transfer, along with 16 bit exit to external recording devices through HDMI, so a very important improvement in speed and efficiency during post production is attained. 

To properly understand the quantum leap in this aspect of the Sony Alpha 1, suffice it to say that its wireless data throughput is approximately a 350% faster than with the Sony Alpha 9 II. 

The maximum AF precision and speed attained until now in any professional digital photographic camera, even in the most extreme contexts of sports and wildlife, something in which the Sony Alpha 2 was already the reference-class model.                                                               

Its price of 7,500 euros is rather steep, perhaps too much in the current market circumstances, but it should also be valued everything that is offered by this fabulous camera to professional photographers and videographers alike, since it provides an overall performance clearly beating the Leica SL2, the Canon R5, the Nikon Z7II, the Nikon D850, the Nikon D6 and the Panasonic S1R.

Something particularly praiseworthy, because all of them are exceptional cameras enabling any professional photographer to make top-of-the-line pictures.

Whatever it may be, selling as many units as possible of the Sony Alpha 1 makes up in my viewpoint the second most important goal for the firm presided by Kenichiro Yoshida, with an experience of thirty-three years inside Sony, in addition to being its President, CEO and main driving force since 2018 of the firm restructuring and breathtaking new spirit of constant innovation and groundbreaking products at top speed, following the steps of Akio Morita´s fundamental keynotes harking back to seventies and eighties, as well as hiring new talents from other sectors to enhance diversity within the company. 

Because it seems apparent that Sony´s top priority with its new flagship has been to bang its fist on the table and position itself as the leader in manufacture of top-notch mirrorless EVF full frame digital professional cameras able to flawlessly carry through a number of different photographic assignments, with the added bonus of providing it with a huge videographic potential and being the reference-class brand designing and making state-of-the-art digital sensors.                                                           

Because the Sony Alpha 1 is from a diachronic viewpoint the most versatile professional photographic camera of all time, including both the analog and digital eras, and evidence clearly suggest that it will be able to perform at a stratospheric level in such photographic genres like landscape, fashion, wildlife and birds, product photography, sports, studio photography, portraiture, weddings, and so on, as well as being a very good choice for professional filmmakers with its 8K 30 p and 4K 120 p capabilities, though in this price class it should have come with built-in ND filters and it isn´t the perfect camera for 2x anamorphic shooters, who will get a 4K effective resolution of 5184 x 4320. Furthermore, the skin tones delivered by the Sony Alpha 7SIII are more filmic. 

And obviously, the image quality achieved by this camera in photographs will be gorgeous, though it shouldn´t be forgotten that it will greatly depend on the coupled lenses and it will get the best results with the cream of the crop highly luminous primes

In this regard, in spite of its overall inferior specs in comparison to the Sony Alpha 1, the 47 megapixel Leica SL2 will probably go on being the world benchmark in image quality, thanks to its unbeatable SL telecentric fixed and zoom lenses designed by Dietmar Stuible, with such an optomechanical level that to mention only two of them, the Apo-Summicron-SL 35 mm f/2 ASPH has been optimized for highest performance at f/2, f/2.8 and f/4, being diffraction limited at f/5.6, while the Apo-Vario-Elmarit-SL 90-280 mm f/2.8-4 yields an image quality at every focusing distance and diaphragm significantly approaching to the one rendered by the Apo-Telyt-R 280 mm f/4 also diffraction limited at f/5.6, without forgetting that the Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH is nowadays the best standard lens ever made for 24 x 36 mm format along with the Zeiss Otus 55 mm f/1.4.

But it is important to bear in mind that unlike the analogue era in which the key factors were the optical quality of the lenses and the black and white or colour film used, in the professional digital cameras the final image obtained stems from the synergy between the sensor, the power/calculation speed/architecture of the isp and the optical excellence of the lenses (which goes on being the most important aspect, but whose balance with the other two elements is more difficult to attain than the classic chemical emulsion/lens symbiosis in the analogue cameras).                                                          


This way, since Sony is the undisputed world leader in design and manufacture of both digital sensors and ISPs (the BIONZ XR engine of the Sony Alpha 1 with its large size gets a 1,5 times smaller distortion than the Sony Alpha 9 II) and the 50 megapixels CMOS EXMOR RS sensor of the Sony Alpha 1 is the state-of-the-art in this field at the moment (as well as being very optimized for exceedingly fast readout minimizing distortion in pictures), it seems logical to believe that this camera attached to the best professional primes both natives ones and from other brands through adapter, will hugely reduce the distance with respect to the 47 megapixel Leica SL II in the scope of professional 24 x 36 mm format mirrorless EVF digital cameras.

As to the touted 5-axis in-body image stabilization for a 5.5 step shutter speed advantage of the Sony Alpha 1 (something that also happened during the presentation of the Canon EOS R5), it is evidently a good figure, but clearly beaten by the 7,5 steps of the superb Micro 4/3 format Olympus OM-D E-M1 Mark III (an utterly professional camera whose already great potential in wildlife, birds and sports photography has been impressively enhanced after the launching into market of the Zuiko Digital 150-400 mm f/4.5 TC1.25x IS Pro super telephoto lens, equivalent to a 300-800 mm f/4.5 in 24 x 36 mm format and to a 187-1000 mm f/5.6 using the built-in 1.25x converter) and the 6,5 steps of the Micro 4/3 Panasonic G9, APS-C format Fuji XT-4 and full frame Panasonic S5.

The Micro 4/3 format Olympus mirrorless EVF cameras have been the most technologically advanced hitherto regarding image stabilization, reference-class self cleanness through ultrasounds, electronics, etc, and many of their breakthrough innovations have been subsequently adopted by cameras from other brands and formats, while Panasonic has been until now the benchmark in video recording with its Micro 4/3 cameras, some of them highly optimized for it, like the Panasonic GH5, without forgetting the full frame Panasonic S5 also being an excellent option for very high quality 4K shooting at 60 fps.

But the Sony Alpha 1 means a major qualitative and technological leap.                                                        


It is a camera playing in another league, has been designed and manufactured without any compromise and integrates in one camera body the best virtues of the Sony Alpha 9 II, Sony A7RIV and Sony A7S III, becoming an all-round photographic tool excelling in performance regarding image quality, incredibly fast operation, unparalled quickness of workflow and video recording

On the other hand, Sony has made a commendable effort in :

- Its incredibly silent electronic shutter (very suitable for sports and other photographic environments in which getting pictures with maximum discretion is fundamental), turning it into the new benchmark of the photographic market in this side and also regarding lack of vibration, a major factor when it comes to obtaining the best possible image quality.

- Its mechanical shutter (presently the second best in the market as to absence of noise, only beaten by the state-of-the-art mechanical shutter of the Leica M10-P) as a complementary choice and technologically very advanced, in such a way that it is able to reach a flash synchronization speed of 1/400 s (the fastest on earth), thanks to a new and very light shutter curtain made with carbon fiber and a special shutter system.

Besides, it can get a 10 fps burst rate, clearly outperforming the Leica M10-P mechanical shutter 5 fps.

And this mechanical shutter of the Sony Alpha 1 is very reliable and able to endure more than 500,000 shots.                                                                       

COMMERCIAL POSSIBILITIES OF THE SONY ALPHA 1 

The Sony Alpha 1 arrives in the middle of a highly convulsed photographic market, brought about by some pivotal factors :

A) The new economic slowdown generated by the pandemic, which has raised uncertainty at every level.

B) The transition stage from professional reflex photographic cameras to mirrorless EVF ones, which has delayed and keeps on delaying more than some voices had vehemently foretold.

Because underestimating such extraordinary professional cameras like the 45.7 megapixel Nikon D850, the 20.8 megapixel Nikon D6, the 30.4 megapixel Canon EOS 5D Mark IV, the 36 megapixel Pentax K-1 II and others, proclaiming that they are outdated and less professional than the best mirrorless EVF cameras is simply not true, since those 24 x 36 mm format professional reflex cameras are the evolutive pinnacle of a breed having been for many decades in the market, work very well and have proved their worth in every conceivable photographic genre, in addition to being more ergonomic and featuring a better size/weight balance between camera body and highly luminous lenses coupled.

As a matter of fact, vast majority of professional photographers keep on using professional reflex full frame Canon and Nikon cameras in 2021, though it isn´t less true that the photographic market trend, including the professional sector, is towards mirrorless EVF cameras, something that began to consolidate with the arrival in 2017 of the 24 x 36 mm format Sony Alpha 9, which with its fabulous speed, focusing precision and huge shooting stability with people and animals in motion, has been highly successfully used by some agencies and specialized photographers on sports and wildlife for three years.

But nowadays, a very high percentage of professional photographers                                                    

                                        


go on using high-end Canon and Nikon full frame reflex cameras and lenses, and it isn´t easy that they are willing to change their photographic gear overnight to full frame mirrorless EVF cameras like the Canon R5, Nikon Z7, Sony Alpha 9, Sony Alpha 9 II or Sony Alpha 1, because it would require a huge economic investment only being profitable if they could pay it off as soon as possible. 

Additionally, pros using full frame reflex Canon and Nikon cameras  have available a massive assortment of lenses, both new and second hand ones, together with a wide range of accessories.

But the fact remains that electronic viewfinders (in the same way as mirrorless cameras) have come to stay, thanks to their lack of blackout, the information on the screen, the substantial weight saving on replacing the pentaprism, their 100% coverage, etc, something also happening with electronic shutters that feature a lot of advantages like their amazing shooting stability and absence of noise, without forgetting that mirrorless EVF cameras include fewer mobile parts that can be spoilt and mechanical complexity is minimized (so operative life of the camera will be usually longer), as well as being much smaller and lighter.

C) The contempt and sneer that are sometimes suffering the Micro 4/3 and APS-C professional mirrorless EVF cameras by some people stating that their sensor " is very small " and that " they are dead systems " .                                        

But truth is that Micro 4/3 like the Olympus OM-D R-M1 Mark III,                                     


Panasonic GH5                                          


and Panasonic G9 have been the most technologically advanced until now and pioneer in a very high percentage of breakthrough innovations that were later incorporated by other cameras from different firms and formats, particularly the 24 x 36 mm format mirrorless ones. 

Furthermore, the most important factor when it comes to getting a good picture was, is and will go on being the photographer´s flair, experience and knowledge, together with his/her ability to convey messages, emotions and feelings, because cameras and lenses are after all tools at the service of the person making the photograph

A sphere in which professional mirrorless EVF Micro 4/3 and APS-C cameras have proved not only been able to yield excellent image quality (with chances of making superb 70 cm x 1 meter enlargements on photographic paper, as proved by bird photographer Scott Bourne in his gorgeous prints on museum quality canvas), but also that they are the market benchmark to lengthen the operating efficiency during hours photographing with the least possible physical and mental weariness, thanks to their small size and light weight, as happens with their lenses, though it is also true that they have more difficulty to generate selective focusing at the widest apertures, specially with wideangle and standard 50 mm objectives, than bigger format cameras.

To mention only an example, during the 2019 Superbikes World Championship                                                                     

a raft of professional photographers could use the Micro 4/3 format Olympus E-M1X camera coupled among others to the                                                                                           

Olympus M. Zuiko Digital ED 40-150 mm f/2.8 zoom lens (equivalent to a 80-300 mm f/2.8, that sometimes was attached to the MC-20 1.4x converter, getting a 420 mm f/4), delivering an utterly professional image quality with exceptional sharpness all over the whole range of diaphragms and focusing distances, with a weight of only 755 g and dimensions of 160 x 79.4 mm, in symbiosis with the 7.5 stop stabilization, enabling outstanding handling convenience shooting handheld, something out of the reach of other full frame cameras and lenses featuring much bigger size and weight, being more uncomfortable to use and making photographers get tired before.

And the very small sensor of professional Micro 4/3 cameras was never a hindrance to obtain splendid pictures of wildlife (Atsushi Sasaki, Joakim Odelberg and others), landscape (John Bryant, Benjamin P. Grunow), fashion ( Viviana Galletta), travels (Marco Crupi, Jonas Borg), photojournalism (Daniel Berehulak, winner of two Pulitzer prizes), etc. 

Besides, it was the Japanese visionary genius and engineer Yosuke Yamane who designed and created in 2008 the first mirrorless EVF digital camera in the world : the Panasonic Lumix G1, conceptual forefather of every mirrorless EVF digital camera appearing after it

On the other hand, Fujifilm has got in the market very professional APS-C format mirrorless EVF cameras like the 26 megapixel Fuji X-T4, a sturdy and highly versatile model boasting a 6.5 stop image stabilization, in addition to being a brand that has stood out offering constantly updated firmwares significantly bolstering the performance of its cameras. 

The upshot of it is that the number of megapixels is not the most important factor to deliver the best possible image quality in a professional digital camera, but the interaction between sensor,  isp and lenses, whose optical excellence goes on being the most decisive element, even more than in the analogue era, because digital sensors are much less tolerant with lenses than chemical films.

Therefore, more megapixels don´t automatically mean higher image quality, since it will depend on a number of aspects and their balance.

D) A few hours after the announcement of the Sony Alpha 1, another unexpected event happened : the disclosure of  


the new 100 megapixel medium format Fujifilm GFX100S camera in a much more compact and economic version, with a price of 6,000 euros and an impressive size reduction (30% smaller) and weight (half a kg lighter) with respect to the Fujifilm GFX100.

The movement made by Fuji hasn´t been by chance, and highly probably, with the launching into market of its new 100 megapixel Fujifilm GFX100S medium format camera at such a competitive price for what is usual in the professional scope of medium format cameras (with prices of camera bodies often ranging between 11,000 and 50,000 euros), the firm led by Shigetaka Komori aims at achieving two key goals : 

1) To compete one on one with the Sony Alpha 1 in the photographic market, something that could beforehand seem odd, since they are very different cameras belonging to also different product segments, technologies and product philosophy, and obviously the medium format Fujifilm GFX100S falls far short of the Sony Alpha 1 working speed, capabilities for sports photography and wildlife in motion, AF speed and so on.

But everything stems from the fact that the amazing digital technology, steadily on the go, has spawned for some years a change of paradigm with respect to the analogue era, in such a way that the 24 x 36 mm format professional cameras have greatly surpassed the qualitative potential of the analogue 35 mm format, and now the image quality and possibilities of making large prints on photographic paper enjoyed by reflex full frame cameras like the Nikon D850, Nikon D5, Canon EOS 5D Mark IV, Pentax K-1 II, etc, reach a level comparable to the analogue 6 x 9 cm format digitized with virtual drum scanners (though with a different image aesthetics).

And if we speak about 24 x 36 mm format professional mirrorless EVF cameras like the Canon R5, Nikon Z7II, Sony Alpha 9 and Sony Alpha 9 II, image quality is even better, approaching to 4 x 5 (10 x 12 cm) large format, though also with different image aesthetics, mainly because of their fabulous telecentric and almost telecentric lenses getting the most of their very short flange distance and large bayonet inner diameter (20 x 54 mm in Canon, 16 mm x 55 mm in Nikon, 18 mm x 46,1 mm in Sony).

There are likewise at the moment three professional 24 x 36 mm format mirrorless EVF cameras obtaining an image quality between roughly the analogue 4 x 5 (10 x 12 cm) and 5 x 7 (13 x 18 cm) large formats : the 47 megapixel Leica SL II, the 61 megapixel Sony Alpha 7RIV and the new 50 megapixel Sony Alpha 1.

Therefore, Fuji knows that full frame EVF mirrorless professional cameras are increasingly reducing distances in terms of image quality in comparison to the medium format digital cameras, as well as clearly outperforming them in operative speed, technological innovation and versatility of use in a slew of different photographic genres, particularly in sports photography, wildlife, landscape, studio, street photography and travel photography. 

That´s to say, if professional medium format digital cameras were until now a very small market niche because of their much higher price than 24 x 36 mm format both reflex and mirrorless EVF professional ones (turning them out of the reach of vast majority of pros), the breathtaking overall performance and image quality attained by the best mirrorless EVF full frame Canon, Nikon, Leica and Sony cameras makes that sales chances for medium format cameras having filled that product segment hitherto (Hasselblad, Phase One, Fuji and others) be shrinking, in spite of offering fabulous models like the 100 megapixel Hasselblad H6D-100c (30,345 euros), the 100 and 150 megapixel modular Phase One XF kits (with prices between 31,000 and 53,000 euros) featuring the Honeybee Autofocus inner AF (a real breakthrough within the medium format field), the 100 megapixel Fujifilm GFX 100 (11,000 euros), etc.                                             

2) Fuji strives upon being the main brand setting off a trend of generalized drop in prices of professional medium format digital cameras, fully aware that it is perhaps the only chance of survival and development of this product niche, because the performance, groundbreaking technological feats and innovation that Canon and specially Sony are achieving with their 24 x 36 mm format sensors is simply impressive, have it down to a science, and have significantly narrowed distances in image quality with respect to the medium format cameras, which go on being the benchmark in that regard, though the gap is getting smaller and smaller.

Something that is also happening with the reference-class SL primes and zooms coupled to the 24 x 36 mm 47 megapixel mirrorless EVF Leica SL2 and Panasonic S1R professional cameras and making them deliver a gorgeous image quality approximately between 4 x 5 (10 x 12 cm ) and 5 x 7 (13 x 18 cm) analogue large formats.

That´s why Fuji has joined to the tendency of major price drops in medium format digital cameras set off by the 50 megapixel digital Hasselblad 907X back (with a price of 6,500 euros, which can be attached to medium format analogue Hasselblad cameras like the 500C, 500 C/M, 501 c, 503 CX, etc, with Carl Zeiss Oberkochen lenses) and the also 50 megapixel Hasselblad X1D II 50C, announcing this new 100 megapixel Fujifilm GFX 100S. 

But Fuji needs to reduce the size, weight and price of its medium format cameras by all means, and in this regard, the Fujifilm GFX 100S could be the beginning of a future saga of cameras with significantly smaller dimensions and weight than what is usual in this product segment, in addition to offering a currently virtually unbeatable quality/price ratio in this professional domain, to such an extent that it is even cheaper than the Sony Alpha 1.

Because from a conceptual standpoint and with regard to optimization for shooting handheld getting impressive image quality, the Fujifilm GFX 100S (with dimensions of 150 x 104 x 92 mm and a weight of 900 g) is related to the 6 x 9 cm format Fujica BL analogue rangefinder camera from 1969 with interchangeable lenses (Fujinon SW 50 mm f/5.6, Fujinon SW 65 mm f/5.6, Fujinon AE 100 mm f/3.5 with which the electro beam coating is born, and Fujinon TS 180 mm f/5.6) and larger dimensions (116 x 183 x 145 mm and thickness of 38 mm, with a weight of 1260 g), designed by Yamamoto Katsuhiko. 

It´s true that its versatility and handling speed is a far cry from the Sony Alpha 1 and its tremendous 30 fps burst shooting.

But a significant percentage of professional photographers could have doubts on choosing one camera or the other one for genres like landscape, fashion, portrait, product photography, weddings, studio photography and creative photography, environments in which the Fujifilm GFX 100S´s bigger 33 x 44 mm sensor will make that its image quality beat the superb one delivered by the Sony Alpha 1, with the added advantage of the wonderful medium primes Fujinon GF 23 mm f/4 R LM WR, GF 45 mm f/2.8 R WR, GF 63 mm f/2.8 R WR, GF 110 mm f/2 R LM WR, GF 120 mm f/4 Macro R LM OIS WR, GF 50 mm f/3.5 R LM WR and GF 250 mm f/4 R LM IIS WR.                                                  

And if all of it were not enough, Fuji has announced alongside the medium format Fujifilm GFX 100S a brand-new dreaming lens : the highly luminous Fujinon GF 80 mm f/1.7 R WR, equivalent to a 63 mm f/1.2 in 35 mm format, which is straightforwardly a statement of intents : 

Fuji tries not only to outperform the formidable Sony Alpha 1 in pure image quality as to resolving power, sharpness, contrast, accuracy and beauty of colours, level of detail, all feasible uniformity of optical performance in center, borders and corners at every diaphragm and focusing distance, but also and particularly in bokeh at the widest apertures, with which it will endeavour to approach as much as possible to the mythical creative out of focus areas rendered by analogue large format cameras in images where subjects must be highlighted with respect to the background.

As a matter of fact, Fuji has a long diachronic experience in the manufacture of medium format lenses yielding tremendous image quality and exquisite bokeh at full aperture,   


like the 5 elements EBC Fujinon 90 mm f/3.5 (equivalent to a 39 mm f/1.2 in 24 x 36 mm format) permanently coupled to the 6 x 9 cm format Fuji GW 690 III rangefinder camera from 1992 (very used in his reportages for magazines by the German photographer Martin Schoeller, who was assistant of Annie Leibovitz in 1993, 1994 and 1995, and also by the mythical American photographer to create some of her images), sharing aspect ratio 2:3 and similar beauty in the out of focus areas   


with the superb 17 elements in 12 groups and 11 diaphragm blades Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art in Sony E mount for 24 x 36 mm format.

In spite of it, though the best choice to draw maximum possible quality in resolving power and contrast from the 50 megapixel Sony Alpha 1 will be the Zeiss Batis 18 mm f/2.8, Loxia 21 mm f/2.8, Zeiss Sonnar E 24 mm f/1.8 ZA, Zeiss Batis Distagon T* 25 mm f/2, Zeiss Loxia Distagon T* 25 mm f/2.4, Sigma AF 28 mm f/1.4 DG HSM/Art, Sony Zeiss FE 35 mm f/1.4 ZA, Zeiss Loxia 35 mm f/2 Biogon T*, Sony FE Carl Zeiss Sonnar T* FE 35 mm f/2.8 ZA, Zeiss Batis 40 mm f/2, Zeiss Planar T* 50 mm f/1.4 ZA,  Sigma Art 50 mm f/1.4, Sony Zeiss Sonnar 55 mm f/1.8 ZA, Zeiss Loxia Planar T* 50 mm f/2, Sony FE Macro 50 mm f/2.8, Voigtländer Heliar 50 mm f/3.5 Version IV, Zeiss Batis Sonnar T* 85 mm f/1.8, Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM Art, Zeiss Batis Apo-Sonnar T* 135 mm f/2.8, the Leica M and Leica R lenses and others, 


the just created Sony´s mirrorless EVF full frame jewel of the crown could significantly increase its potential of aesthetic beauty of image in bokehs at widest apertures attaching it through adapter manual focusing lenses like the Voigtländer Nokton 35 mm f/1.2 Version III Aspherical, Summicron-M 35 mm f/2 Version 4 (1979-1996), Canon FD 55 mm f/1.2 Aspherical (1971-1980), Takumar 55 mm f/1.8 Super-Multi-Coated (1971-1972), Carl Zeiss C Sonnar T* 50 mm f/1.5 ZM, Kern Macro-Switar 50 mm f/1.9 (1968-1981), Olympus Zuiko 90 mm f/2 (1986-2003), Takumar 85 mm f/1.8 Super-Multi-Coated (1972-1974), Summilux-R 80 mm f/1.4 (1980-2009), Summicron-R 90 mm f/2 (1970-2000), Carl Zeiss Biotar 75 mm f/1.5 from Oprema Jena, Zhon Yi Mitakon 50 mm f/0.95, Voigtländer 75 mm f/1.4 Aspherical, Voigtländer 75 mm f/1.8 Heliar Classic, Nikkor 105 mm f/2.5 Pre AI-S, etc, in symbiosis with its state-of-the-art 50 megapixel CMOS Exmor RS sensor. 

And all of these classical lenses boasting very accurate and smooth manual focusing could likewise be able to attain great results with creative out of focus renderings in 8K recording.

It would be also feasible to couple the stratospheric manual focusing Zeiss Otus 55 mm f/1.4 (both in ZE version for reflex full frame Canon cameras or ZF.2 for 24 x 36 mm format Nikon reflex cameras) to the Sony Alpha 1 through Metabones adaptor in E mount to get fabulous portraits at full aperture oozing tons of tonal gradations, simultaneously depicted with great subtlety and remarkable level od detail typical of medium format, together with a fairly smooth transition between focused and defocused areas, without forgetting the three dimensional effect yielded by this lens, fruit of its unmatched sharpness, contrast and incredible separation of subjects with respect to the backgrounds. And the contrast and colours it yields is so exceptional that you barely need to use any edition software after the creation of images.

But it is important to bear in mind that it is a very big and heavy lens (with a weight of approximately 1 kg), so on attaching it to the Sony Alpha 1 through the aforementioned adapter, it would add a lot of stress to the camera mount. Furthermore, Sony Alphas are the smallest and lightest full frame cameras in the photographic market, so the unbalance between camera body and lens would be huge. 

In this regard, to get the most suitable balance between small size / weight of Sony Alpha 1 camera and attached lenses, as well as great comfort of use, the best option should go on being the manual focusing Leica M aspherical lenses, with their very reduced dimension and lightness, which will attain most times a reference-class image quality in symbiosis with this camera and will greatly enhance their discretion in street photography and travels

On the other hand, the Fujifilm GFX 100S has been provided with a highly efficient 6 steps stabilization system, slightly beating the Sony Alpha 1 in this aspect.

And its maximum shooting rate of 5 fps, albeit being very inferior to the best mirrorless EVF and reflex professional Micro 4/3, APS-C and full frame cameras, is more than enough for a medium format camera like this and the photographic contexts for which it has been conceived, being also able to record very high quality 4K video at 30 fps.

Whatever it may be, Fuji has the need of setting itself apart from the 24 x 36 mm mirrorless EVF Sony, Canon and Nikon cameras that will highly probably be in the medium and long run the dominant forces of the professional photographic market in terms of sales and spreading, so it is making a strenuous effort to obtain large format appearance in its images related to different legendary photographic emulsions, to such an extent that the Fujifilm GFX 100S offers a wide assortment of simulations of well-known chemical films, with further possibilities to get very beautiful images with vintage aesthetics.

E) The computational photography generating images with the aid of in-camera algorithms has arrived to stay and is making great strides, particularly in the field of high-end smartphones with incredibly powerful and fast isps adjusting the operation of sensor and lenses, in addition to making further improvements in the post production of the captured image. 


All of it is soundly based on artificial intelligence and the use of machine learning able to optimize the way in which camera sensor captures the light, gathering pixels to improve luminosity.

Id est, the only thing that users have to do is to frame the scene they want to photograph and press the shooting button of the smartphone, and the artificial intelligence will do the necessary things to get the best feasible image. 

Obviously, this doesn´t seem to be the best didactic route regarding photography learning by users, but it is highly efficient and fast.

As a matter of fact, computational photography has been used for years to reduce noise in images made at high isos, to minimize vigneting in wideangle lenses, to generate effects like the HDR merging some images into one, etc, both in reflex digital APS-C format and full frame cameras and in Micro 4/3, APS-C and 24 x 36 mm format ones.

But the greatest and most recent technological upheaval has arrived with the adoption of computational photography by mobile phones, which has been able to transcend the photographic boundaries of firmwares with extraordinary dsps able to make thousands of calculations at the same time, even on every pixel arriving from the sensor and in real time.

Evidently, even the most advanced smartphones are nowadays very far from the photographic capabilities, image quality and ergonomics of the professional mirrorless EVF Micro 4/3 and APS-C cameras and 24 x 36 mm reflex and mirrorless EVF ones, and it is really difficult to use those smartphones to get pictures of sports photography, animals in motion, fashion with creative bokehs, birds, product photography with great diaphragm apertures, and so on.

However, the spreading of smartphones has started being massive in landscape photography, street, travels and many daily activities where the extensive depth of field inherent to their tiny sensors is often an advantage when it comes to creating images in which everything is in focus and with good sharpness. 

It´s also true that they are exceedingly small sensors, so on making prints on photographic paper, images captured by high-end smartphones are nowadays very far in quality from the ones attained by digital Micro 4/3, APS-C and 24 x 36 mm format professional cameras.

But it shouldn´t be forgotten that in spite of the great accomplishments it has achieved, computational photography is still in its initial stage of development, and it is foreseeable that it can achieve historical breakthroughs throughout the upcoming years. 

On the other hand, some professional photographers are already using a high-end smartphone as a backup gear for very fast capture and transmission of images and video.              


Consequently, thanks to the huge financial resources of the mobile phone companies involved like Apple, Samsung, Huawei, Sony, etc, and the many qualified engineers they devote to this task, computational photography takes software to the frontier of what is technologicably feasible, through state-of-the-art microchips with enormous calculation ability at the service of photography, measuring in tenths of seconds the camera orientation, the reflected and incident light, the distance to the photographed person or subject, the elements that have to be photographed, the facial traits, the skin tone of portraits, and so forth, building up some images to leverage the best of each one and producing a final picture liked by users. 

But the most cutting-edge technological advances in this field are still to come.

Perhaps the almost total transition from professional reflex digital cameras to mirrorless EVF ones in terms of manufacture will have taken place in approximately five years.

And a progressive integration of elements of computational photography in mirrorless EVF professional cameras from every brand and format is predictable.

As a matter of fact, even Leica has been for five years strongly betting on this new avant-garde technology with its Max Berek Laboratory of Computational Photography, in synergy with Huawei, and investing a great deal of cash-flow on it, fully abreast of the pivotal role that this scope will mean to all intents and purposes as a core of the second digital revolution in professional photographic cameras

Something that was explained by its CEO Matthias Harsch on June 16, 2019 in the German financial newspaper Handlesblatt, where he highlighted the increasingly major role that artificial intelligence and computational photography will have in digital images, words that were furtherly corroborated six months later by the Leica announcement on January 29, 2021 of the new LPC (Leica Perspective Control) function introduced in the 24 x 36 mm format Leica M10-P, M10-R and M10 Monochrom rangefinder models, using the camera’s integrated orientation sensors to recognise whether it is being held in a straight position, or slanted upwards or downwards, leveraging computational imaging to automatically correct receding lines, a common   phenomenon that is especially bothersome in architectural photography. 

Because the high-end smartphones have taken away a significant sales share from the segment of entry-level digital cameras throughout the last two yeas and have almost wiped off the map the sector of compact cameras, with the exception of some very high level models.

And computational photography has even started to delve into the sphere of portraiture with its AI system which obtains an ideal lighting of the pictures, analyses faces, illuminates angles, finds the best light directions and calculates the depth of field.

And night modes grounded on artificial intelligence are able to capture beautiful images with low levels of light, in a fast and highly efficient way.

It has resulted in praiseworthy devices like Samsung´s Bright Night sensor, yielding sharp images with brilliant and vivid colours under dim lighting conditions, almost in darkness, and with an outstanding noise reduction. 

It´s true that all of this very advanced computational photography is designed and developed to see the pictures on the screen of a smartphone or computer and not on photographic paper, which is where the most genuine and haptic real photography is shown.

But the economical resources, available cash-flow and research potential of firms like Apple, Samsung, Huawei, Sony, etc, are huge, so this sector of computational photography is going to be the technologically most innovative regarding the photographic software and the miniaturized breakthroughs in computer science.

As a matter of fact, computational photography has already been able to create some high-end smartphones with very good photographic capabilities and triple lens device with ultrawide,wide and telephoto objectives like the Apple iPhone 12 Pro / 12 Pro Max, the Samsung Galaxy Note 10 + , the Samsung Galaxy S20 Ultra 5G, the Sony Xperia 1 II and others.

And computational photography is likewise making great headway in the simulation of diaphragm apertures and selective bokehs in backgrounds for portraits.

CONCLUSION                                                                


The 47 megapixel Sony Alpha 1 is presently the most complete, versatile and fast professional photographic digital camera in the world, in addition to yielding along with the 47 megapixel Leica SL II a reference-class image quality in the realm of mirrorless EVF full frame models, only beaten by some medium format digital cameras with much steeper price (except the Fujifilm GFX 100S and the Hasselblad X1D II 50C), far lower maximum shooting burst, inferior all-rounder capabilities and a significantly more reduced array of available primes and zooms.

But it isn´t less true that the quality / price ratio currently provided by cameras like the Micro 4/3 format 21.8 megapixel Olympus OM-D E-M1 Mark III, the APS-C format 26 megapixel Fujifilm XT-4, the 45 megapixel Canon R5, the 45.7 megapixel Nikon Z7II, the 47 megapixel Panasonic S1R, the 24,2 megapixel Panasonic S1H (very optimized for video, with 6K recording at 24 fps) and the 61 megapixel Sony A7RIV is more favourable for vast majority of pockets, as well as being very professional cameras that have proved their mettle and efficiency when it comes to fulfilling the most different photographic assignments, so they can be enough for many professional photographers, depending on the works they have to do.

Whatever it may be, it is clear that the Sony Alpha 1 is the new flagship of the professional photographic market, a hugely sophisticated camera standing for a tipping point and with which the Japanese firm has upped the ante, because it includes a myriad of important parameters, both for still and video images, in only a camera body and at the highest level.

And that´s what really matters : the formidable overall performance of this camera, aside from more or less subjective considerations on the beauty of its design, always understanding that it doesn´t obviously excel in this side where it is clearly surpassed by other professional cameras in different formats.

Because the Sony Alpha 1 is a landmark camera that is going to greatly lead the way to follow by mirrorless EVF professional cameras in different formats during next years, with capabilities, new technologies and innovation that will arrive in a not long time to the rest of professional digital cameras from other brands, and that is good for the photographic market.